Zima jak na severním pólu, všude led a hrozí rozsáhlé námrazy. Přesto ale existují místa, kde nejsou zimní pneumatiky povinné. Je to nebezpečné.
Pro mnoho řidičů jsou zimní pneumatiky samozřejmou výbavou auta v nejchladnějším období roku. V ČR platí povinnost podle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu). Podle té má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Zákon v ČR definuje, kdy jsou zimní pneumatik povinné
A že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Motorista tedy nutně nemusí mít na autě zimní pneumatiky, nemůže však s autem vyjet, pokud by hrozily výše uvedené podmínky. Typicky se může jednat o takzvané městské řidiče, například v hlavním městě je sníh průměrně dva týdny za zimu. Obecná povinnost mít zimní pneumatiky však platí, v tomto hledu se třeba na rozdíl od bodového systému u nás nic nezměnilo.
To ovšem není případ například sousedních polských řidičů. Polské předpisy jsou však v rozporu se zdravým rozumem v této věci dosti liberální. Je zvláštní, že všude v EU nejsou zimní pneumatiky povinné. Právní realita je v Polsku poměrně překvapivá. Tam není povinnost přezouvat pneumatiky z letních na zimní. Policie za toto nemůže pokutovat. Ani v případě sněhové nadílky policie nemá právo řidiče popotahovat za to, že nemá zimní pneumatiky. A to ani v případě nehody.
Zimní pneumatiky v Polsku jsou pouze doporučené. Gumy musí být v dobrém stavu, to znamená, že běhoun musí být hluboký alespoň 1,6 mm. Dává to logiku? Moc ne, stačí si uvědomit, jak se liší zimní pneumatiky od letních. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby zajistily v zimě patřičnou přilnavost díky tvaru vzorku a jiné směsi materiálu. Design běhounu má díky většímu počtu zářezů více drážek a kanálků pro odvod vody, bláta a sněhu.
Směs zimních pneumatik je jiná, je výrazně měkčí a lepí
Zimní pneumatiky však mají také úplně jinou směs gumy, přesněji měkčí. Díky této vlastnosti zimní pneumatiky rychleji dosáhnou optimální teploty, díky čemuž se lépe „lepí“ na studený asfalt. Popírat jejich smysl tím, že nejsou povinné, je doslova hazardováním. A samozřejmě platí, že polští řidiči, kteří přejedou v zimě k nám, povinnost mít zimní pneumatiky mají. Bohužel pokud ji nesplní a je u nás sníh a led, stává se takový motorista značně nebezpečným.
Celoroční pneumatiky jsou řešením pro některé řidiče, kteří nechtějí myslet na povinnou výměnu. A možná by to byla i varianta pro Poláky. Jakkoli jde samozřejmě o určitý kompromis. I zde ale platí jasná pravidla ohledně legislativy. Ne všechno, co se tváří jako celoroční pneumatika, celoroční pneumatikou je. Správnou homologaci indikuje patřičné označení. Například na Slovensku od následující sezony platí přísnější pravila. Na boku pneumatiky musí být nejenom označení „bláto a sníh“. Musí tam být i takzvaný alpský symbol, tedy piktogram se třemi horskými vrcholky a sněhovou vločkou. V ČR se nic nemění, postačuje označení písmeny M+S.