Chodec na přechodu je zranitelný víc, než si mnoho lidí připouští. Neplatí žádná absolutní přednost, vstoupit na přechod je riziko.
Od začátku se říkalo, že dávat přednost chodcům na přechodech pro chodce je kontroverzní myšlenka. Teoreticky to byl nápad dobrý. Cílem bylo zlepšit bezpečnost. Bohužel to nedopadlo úplně tak, jak mělo. Nařízení vedlo k nejrůznějším problémům a přímo patologickým situacím. Ukazuje se, jako kdyby nebyli řidiči schopni takovou věc přijmout, respektovat a dodržovat. Co říká zákon?
Při kontaktu chodce s autem to hůře odnese vždy člověk
„Řidič je povinen při přijíždění k přechodu pro chodce dbát zvýšené opatrnosti, snížit rychlost tak, aby neohrozil žádného chodce na přechodu nebo vstupujícího na přechod a dát přednost chodci, který je na přechodu nebo na přechod vchází. Jinak řečeno, chodec na přechodu pro chodce má přednost před vozidlem. To říká polské nařízení, věc se totiž netýká nás, v ČR nic jako absolutní přednost chodců neplatí.
Důležité je si uvědomit, že i když chodci mají na přechodech přednost, existují určitá pravidla a povinnosti, kterými by se měli řídit. Chodec má například zakázán vstup na vozovku přímo před jedoucím vozidlem, a to i na přechodu pro chodce. Kromě toho je chodci zakázán vstup na vozovku za vozidlem nebo jinou překážkou, která by omezovala viditelnost řidiče.
Chodci nemají přednost, dokonce musí dát přednost tramvaji
Problémem je, že někteří chodci začali chápat svou přednost na přechodech příliš doslovně a stali se nepozornými. Mnoho z nich přechází silnici bez ohledu na provoz a očekávají, že řidiči vždy zastaví. Kromě toho někteří řidiči jsou zmatení a nesprávně interpretují pravidla. Pokoušejí se třeba zastavit před každým chodcem. To vede k nebezpečným situacím a zpomalování provozu. Poláci vnímají, že situace je kritická a je ji nutné řešit.
U nás je snad situace lepší. Je třeba mít stále na paměti, že řidič, ale i chodec je účastníkem silničního provozu. Všichni se musí řídit zákonem o silničním provozu. Řidičům zákon v zásadě dává povinnost umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo chce přecházet, nerušené a bezpečné přejití vozovky. K přechodu se řidič musí přibližovat takovou rychlostí, aby mohl před přechodem zastavit, pokud je to nutné, to však neplatí pro řidiče tramvaje.
Zpomalit nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce musí i řidič, jestliže to udělají i ostatní řidiči jedoucí stejným směrem. Chodcům zákon ukládá povinnost přecházet po přechodu pro chodce, je-li do vzdálenosti 50 m od místa přecházení. Chodec musí dodržovat, že se mimo přechod pro chodce přechází jen kolmo. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zda přecházením neohrozí sebe ani ostatní účastníky provozu.
Co je extrémně důležité, tak chodec nesmí přecházet, pokud by donutil přijíždějící řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Nikde v zákoně není ani zmínka o tom, že by směl chodec vstoupit kdykoli na přechod pro chodce a očekávat absolutní přednost. Tu nemá, a když už chodec nevládne dostatečným selským rozumem, měl by pamatovat na pravidla.