Má smysl tankovat benzín s cenou 42 Kč za litr, nebo stačí jet kamkoli a čerpat o šest Kč méně? Do některých aut Natural 95 nesmí.
Někdy nad tím člověk ani nepřemýšlí. Prostě přijede na čerpací stanici ke stojanu, vezme do ruky tankovací pistoli, nasměruje ji do hrdla nádrže a načerpá požadované množství paliva. Většinou motoristů vlastně ani nezajímá chemická podstata benzínu. Řeší jednu jedinou vlastnost této pohonné hmoty, a to její cenu za litr. To je samozřejmě téma, které rezonuje společností neustále. Zejména pokud dochází ke zvyšování ceny benzínu.
Jde o peníze a rozdíl na 60litrové nádrži je šílený, je to drahé
Je smutné, jak moc na nás, na motoristech, stát vydělává. V některém ze svých starších článku jsem psal o tom, jak se počítá cena paliva, mrkněte se na to a pochopíte. Nebo si to připomenete. V reálu je to tak, že by klidně benzín mohl být o polovinu levnější a stále by to bylo v pořádku. Absurdní daň z daně, která je v ceně paliva, je už jenom bizarní tečkou. Pokud někdo řeší pouze cenu, hledá tu nejlevnější za litr, pak asi příliš nehledí na to, jak kvalitní benzín tankuje.
Přesto je ale dobré vědět, jaké jsou rozdíly v benzínech, co znamená oktanové číslo a jestli se vlastně vyplatí tankovat dražší benzín s vyšším oktanovým číslem. Do některých aut je to vlastně jediná možnost, v případě, že by tam řidič dlouhodobě tankoval méně kvalitní benzín, riskoval by opotřebení a destrukci motoru. V takovém rozsahu, že by mohlo dojít až k nevyhnutelné generální opravě pohonné jednotky, klidně v řádech několika stovek tisíc Kč. Nejprve tedy trocha teorie. Co je oktanové číslo?
Vyjadřuje odolnost jeho směsi se vzduchem proti samozápalům, jejichž projevem jsou vibrace motoru, takzvané klepání. Oktanové číslo benzínu stanovené výzkumnou metodou odpovídá objemovému procentuálnímu obsahu izooktanu (2,2,4-trimethylpentan) v jeho směsi s n-heptanem, která je stejně odolná proti samozápalům jako zkoumaný benzín. Oktanové číslo výzkumnou metodou 100 znamená, že benzín je stejně odolný proti samozápalům jako čistý izooktan (2,2,4-trimethylpentan).
Závodní paliva s vysokým číslem nejsou do běžných aut
Oktanové číslo tedy může mít i hodnotu vyšší než 100, pokud je dané palivo ještě odolnější proti samozápalu než čistý izooktan. Klidně 105 i více u benzínu do závodních aut. Naopak oktanové číslo 95 znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs skládající se z 95 % objemu izooktanu a 5 % heptanu. Do benzínu se přidávají i další přísady, některé jsou zákonné, jako například etanol. Popřípadě ethyl-terc-butylether alias ETBE. Ten se běžně používá jako oxygenační přísada do benzínu. Proč?
ETBE nabízí stejné nebo větší výhody kvality vzduchu než etanol, ale je technicky a logisticky méně náročný. A hlavně, na rozdíl od etanolu ETBE nevyvolává odpařování benzínu, které je jednou z příčin smogu, a neabsorbuje vlhkost z atmosféry. Čili na sebe neváže vodu a nehrozí tak koroze kovových částí motoru. Vyplatí se tankovat stooktanový benzín? Tankování benzínu s oktanovým číslem 100 je často diskutované téma mezi aktivními motoristy. Ti se snaží zjistit, zda tento dražší a údajně kvalitnější benzín může zvýšit výkon jejich auta a zlepšit spotřebu paliva.
Porsche a Subaru nemají Natural 95 v oblibě, slušně řečeno
Rozhodl jsem se, že to vyzkouším na vlastní kůži. Začal jsem do všech aut, které mám v rámci své práce k dispozici, tankovat pouze vysokooktanový benzín. Jde o Mini s atmosférickým benzínovým čtyřválcem 1,6 litru, Subaru WRX STI poslední generace s přeplňovaným motorem 2,5 litru. A Porsche 911 997 S s atmosférickým benzínovým plochým motorem 3,8 litru. Zjistil jsem následující, a to že přechod na stooktanový benzín nepřináší automaticky vyšší výkon ani nižší spotřebu paliva. Ne pokud motor není speciálně nastaven pro vyšší oktanové číslo.
Běžná auta, která jsou konstruována pro benzín s oktanovým číslem 95, nevyužijí potenciál stooktanového benzínu, pokud není provedena úprava řídicí jednotky nebo zvýšena komprese motoru. A zde musím ještě upřesnit jednu věc. Do Porsche a Subaru jsem sice přesedl, ale vysokooktanový benzín se do těchto aut musí tankovat, jiná alternativa není. O tom za chvíli. Takže skutečný rozdíl by šel sledovat pouze u Mini.
Po nájezdu pěti tisíc kilometrů ale nemohu říct, že bych sledoval jakékoli zlepšení u výkonu či spotřeby. Vyšší oktanové číslo může pomoci zlepšit vlastnosti jen u motorů, které jsou nastaveny na vysokooktanový benzín. Nebo které mají problém s klepáním motoru při nižším oktanovém čísle. Například sportovní vozy nebo moderní přeplňované motory mohou zaznamenat mírné zlepšení výkonu při dlouhodobém používání stooktanového benzínu. Jsou tady určitě pozitiva. Jedním z hlavních benefitů stooktanového benzínu je jeho schopnost čistit motor a udržovat palivový systém v dobrém stavu díky čisticím aditivům.
Aditiva nezvýší výkon motoru, ale pomáhají ho držet v čistotě
Tato přísada pomáhá udržovat vstřikovače, spalovací prostor a sací kanály v čistotě. To může vést k efektivnějšímu spalování paliva. Za mne tedy paradoxně k vyšší spotřebě. Čistější motor může pracovat efektivněji a dosáhnout původních výkonových parametrů, to může vést k návratu na původní spotřebu paliva. Pokud tedy tato byla výrazně zhoršena. Jinak nevím, upřímně, jak jsem řekl, nic moc jsem nezpozoroval. Přesto je ale třeba říct, kdy je žádoucí čerpání stooktanového benzínu.
První skupinou, kam čerpat vysokooktanový benzín, jsou sportovní a vysoce výkonné vozy: Tyto automobily jsou často navrženy pro použití benzínu s vyšším oktanovým číslem, aby dosáhly maximálního výkonu. Naopak ignorování tohoto faktu by mohlo vést k poškození motoru. U vozů, které byly původně navrženy pro vyšší oktanové číslo a dnes mají problémy s běžným benzinem E10, může stooktanový benzín pomoci udržet motor v lepším stavu. Zvýšení výkonu bych nečekal, ale lepší kondici ano.
Další a nezanedbatelnou výhodou je možnost dlouhodobého skladování: Stooktanový benzín, když neobsahuje biolíh, je stabilnější a méně náchylný ke znehodnocení během dlouhého odstavení. To je užitečné pro sezónní vozidla, motorky nebo zahradní techniku. Jinak řečeno, když máte přes zimu sporťák v garáži, nemusíte na jaře řešit znehodnocené palivo v nádrži. Existují i mýty a fakta. I když se často uvádí, že vyšší oktanové číslo zvyšuje výkon a snižuje spotřebu, není tomu tak. Ne podle toho, co jsem dlouhodobým testováním zjistil.
Rozdíl v soukromém a laickém testování nebyl prokázán
Reálné přínosy mohou být minimální a závislé na konstrukci motoru a jeho nastavení. Pro většinu běžných motoristů je rozdíl ve výkonu a spotřebě paliva mezi běžným a stooktanovým benzínem zanedbatelný. Tedy spíše nepostřehnutelný. Některá auta vyžadují vyšší oktanové číslo pro optimální výkon. Například sportovní vozy, už zmíněné Subaru WRX STI, ale také Volkswagen Golf R nebo Mercedes A45 AMG. Ty mají předepsaný minimálně benzín s oktanovým číslem 98. Použití nižšího oktanového čísla může vést k poklesu výkonu, nebo dokonce k poškození motoru.
U běžných aut, která nejsou konstruována pro vysokooktanový benzín, se použití stooktanového benzínu neprojeví zvýšením výkonu. To už jsem zmínil, možná jen lepší kondicí agregátu. Příkladem může být nějaká Škoda se starým atmosférickým motorem. Není ale rovná se mezi atmosférickým motorem a benzínem s nízkým oktanovým číslem. Některé starší motory, jako třeba 1.6 FSI a 2.0 FSI od Volkswagenu, byly navrženy pro použití benzínu s vyšším oktanovým číslem.
Existují starší motory, kterým dražší benzín zvedne výkon
V takových případech může přechod na stooktanový benzín pomoci udržet motor v dobrém stavu. Zvýšení výkonu bych ale dnes u těchto zastaralých jednotek také nečekal. Pro automobily nastavené na spalování běžného benzinu s oktanovým číslem 95 přechod na vyšší oktanové číslo není, vyžadoval by úpravu řídicí jednotky. Znovu apel na majitele vysokovýkonných sportovních vozů. Ti by neměli šetřit na benzínu, protože kvalitní palivo je klíčové pro udržení výkonu a spolehlivosti motoru.
Krom už uvedených to jsou také všechna BMW z divize M. A o Porsche už jsem také mluvil. Kde se dá s přechodem na benzín s vyšším oktanovým číslem čekat navýšení výkonu? Možná majitelé aut s přeplňovanými motory, jako jsou některé modely Renaultu (TCE) nebo starší modely Škoda (TSI) mohou zaznamenat zlepšení výkonu při dlouhodobém používání stooktanového benzínu. Osobní zkušenost ale nemám, pracuji s informacemi od spolupracovníka redakce, experta na servis evropských a japonských aut pana Pavlíčka.
„U těchto motorů vnímám, že může dojít k navýšení výkonu,“ říká expert Pavlíček, „což je žádoucí zejména při delším požadavku na vysoký výkon, například při jízdě do stoupání na dálnici.“ A mám i další praktickou zkušenost z jiného servisu. „Porsche v Evropě vyžaduje benzín s oktanovým číslem nejméně 98,“ říká Jiří Kotyk s nezávislého servisního centra Porška.cz zaměřeného na značku Porsche. „I když platí, že moderní systémy řízení motorů dokážou řízení přizpůsobit, hlavně díky údajům z čidel klepání, není to dlouhodobě vhodné.“
Servisní odborníci se shodují, vyšší oktanové číslo je lepší
Že nejde jen o teoretizování, dokládá specialista zkušenostmi z dílny. „Sami jsme viděli motor z Boxstera, který jezdil na 95oktanové palivo a skončil s poškozením pístu mezi pístními kroužky.“ A Jiří Kotyk potvrzuje i věc se skladováním. „Dále je důležité zmínit, že benzíny s oktanovým číslem 98 a víc mají jinou biosložku,“ říká, „takže není problém je nechat v nádrži celou zimu, kdy se s autem nejezdí, což neplatí pro standardní benzín.“
Je třeba ale uzavřít text prohlášením, že stooktanový benzín automaticky nezaručuje vyšší výkon a nižší spotřebu. Díky absenci biolihu je stabilnější a hodí se k dlouhodobému skladování. Neškodí tolik starším autům. Díky aditivům pomáhá udržovat palivový systém a spalovací prostor v čistotě. Jakkoli je pro majitele sportovních vozů nutností a pro většinu běžných motoristů zbytečným luxusem, má jeho používání smysl. Jen ta cena.