Revoluční dieselový motor přestavěli na benzín. Je levnější, čistší a spotřebuje méně paliva. Zastaví to konečně EU?

Snahy o zmírnění zákazu spalovacích motorů v Evropské unii vedou týmy vývojářů k intenzivní práci na nových motorech, schopných plnit přísné normy. Toto je jeden z nejnovějších.

i Zdroj fotografie: Achates Motor
                   

Nekonečný souboj mezi zastánci elektromobility a příznivci spalovacích motorů má další zajímavý zvrat. Mohutné tempo výzkumu a vývoje nových technologií, vyvíjených ve snaze zvrátit, nebo alespoň oddálit konec spalovacích motorů, plánovaných na rok 2035 přinesl technologii, která si bere to nejlepší z obou druhů spalovacích motorů – zážehového a vznětového. A jako bonus přináší extrémní čistotu splodin a nízkou spotřebu paliva. Mohla by tohle být nová cesta? Pojďme se na to podívat společně.

Revoluční motor s protiběžnými písty

Jak uvádí magazín CJC Digital a další, tento příběh může skončit jako jeden z nejinovativnějších motorů předávaných do sériové výroby. 10,6litrový vznětový motor Achates Power s protiběžnými písty se nedávno dostal do novinových titulků, protože se stal prvním motorem na naftu, který splňuje téměř nulové emisní předpisy CARB pro rok 2027 . Společnost se sídlem v San Diegu byla založena v roce 2004 zesnulým dědicem Walmartu Johnem Waltonem a zesnulým fyzikem Jamesem Lemkem s myšlenkou přepracovat starý dvoutakt na motor s nízkými emisemi.

Expert potvrdil: Nulové emise elektromobilů jsou lží. Ve střední Evropě jsou EV horší než benzín nebo nafta

O osmnáct let později to Achates předvedl na testovací „mule“: nákladním Peterbiltu 579. Tato zpráva znamenala velký skok od laboratorních testů na přetížené silnice v jižní Kalifornii. „Mít objektivní a předvedené výsledky je úplně jiná hra,“ řekl generální ředitel Achates Dave Crompton listu Commercial Carrier Journal . „Skutečně to potvrzuje práci, kterou jsme dělali. Čili ano: máme skutečný motor, skutečný nákladní automobil, skutečné zákazníky, skutečný servis a skutečné výsledky. To jsou úžasné věci.“

Opravdu baterie a elektromotory definitivně zvítězí?

Dnešek byly pro Achates další dobré zprávy, když byly zveřejněny výsledky emisních testů Kalifornské univerzity v Riverside, která na Peterbiltu 579 použila svůj systém pro měření přenosů emisí (PEMS). „Měření PEMS provedená společností UC-Riverside pro CALSTART na Peterbilt 579 poháněném 10,6litrovým výkonným motorem s protilehlými písty Achates Power prokázala regulaci emisí NO x  mnohem lépe než jiné dieselové motory, které jsme kdy testovali,“ řekl Kent Johnson, hlavní řešitel výzkumu emisí a paliv na UCR. 

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

„Zatímco investujeme do urychlení přechodu na vysoce výkonné technologie s nulovými emisemi v nadcházející dekádě a dále, chceme si být jisti, že poslední nákladní vozidla vyrobená na fosilní paliva splňují nejpřísnější emisní normy, abychom chránili naše nejzranitelnější komunity, “ řekl výkonný ředitel CARB Richard Corey. „Tento motor to dělá a je důkazem toho, že jsou k dispozici nákladově efektivní technologie, které zajistí, že nákladní vozy v Kalifornii i v celé zemi splní tyto normy pro ochranu zdraví“.

Emise jako první bonus, snížení spotřeby paliva jako druhý

Ve srovnání s dnešními standardy pro diesel snižuje Achates 10.6 NOx o 90 % a oxid uhličitý o 10 %. Ale to je jen část příběhu. Spotřebuje také méně paliva. „Myslím, že tam je další bonus,“ vysvětlil Crompton. „Máme jistotu, že to pro zákazníka bude minimálně 10% snížení spotřeby paliva.“ Rovněž se předpokládá, že výrobní náklady motoru budou nižší, a to zčásti díky jeho dvoutaktní konstrukci s protilehlým pístem, která nepoužívá žádný ventilový rozvod. Jednoduše řečeno, odstranění hlavy válců snižuje složitost a náklady.

Jaký je tedy závěr? Čistší provoz motorů a větší výběr paliv, včetně rostoucího trhu obnovitelných zdrojů/syntetických palic, považují přední průmysloví hráči za nezbytný „překlenovací most“ na cestě k nulovým emisím. Výrobce motorů Cummins, hlavní obchodní partner společnosti Achates, oznámil novou řadu pohonných jednotek s nízkou spotřebou paliva pro malé pickupy. Očekává se, že tyto motory snižující emise uhlíku, které mohou běžet na benzín, propan, zemní plyn, vodík, naftu a jejich obnovitelné protějšky, budou existovat desítky let.

Jak to vidíte vy? Budou vedle sebe existovat spalovací motory a elektromotory ještě desítky let, za předpokladu snížení emisí „spalováků“, nebo je elektromotory a baterie definitivně „převálcují“? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Budou vedle sebe spalovací motory a elektromotory existovat další desítky let?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články