Za některé přestupky, zejména opakované a často ignorující jakákoli rozhodnutí soudů, by mohly začít padat doživotní zákazy řízení. Seznam těch nejzávažnějších přinášíme v článku.
Nevím, jak to vnímáte právě vy, ale já osobně (ačkoli jsem jinak životním optimistou) se ve věci doživotního zákazu řízení stávám spíše skeptikem. Nebo možná poučeným realistou. Zkrátka si přestávám myslet, že některým specificky nastaveným jedincům má být přiznáno právo na vlastnění řidičského oprávnění. V redakci AutoŽivě jsme se tak začali pídit, jaké jsou možnosti ohledně doživotního zákazu řízení. A zjistili jsme zajímavé skutečnosti. Pojďme se na ně nyní podívat společně.
Jsou Češi lepší řidiči než Poláci? Pochybuji o tom
Není to přitom tak dávno, kdy jsem na podobné téma psal článek o tom, jak konkrétně v Polsku došla tamním zákonodárcům trpělivost a rozhodli se pro opravdu radikální řešení. Mnozí z vás nyní namítnou, že „už bylo na čase, protože Poláci jezdí hrozně“. V tomto bych tedy ale opravdu brzdil, speciálně pokud jsem držitelem českého pasu a trvalé bydliště mám v České republice. My Češi se totiž také pravidelně umisťujeme na opravdu nelichotivých pozicích, co se nehodovosti v Evropě týče. Jen o Polácích to tedy zřejmě nebude.
Spíše si tamní zákonodárci dali mnou oblíbené „dvě a dvě“ dohromady a sepsali okruh přestupků, za něž reálně hrozí doživotní ztráta řidičského oprávnění. Netřeba si přitom namlouvat, že tyto přestupky se dějí pouze v Polsku. Pochopitelně, že nikoli. Dějí se se stejnou četností i u nás, stejně jako kdekoli v Evropě. A pachatelé těchto přestupků dnes a denně spoléhají, že jim to nakonec, více či méně, projde. Někdy pravda spíše více. Jaké přestupky mám tedy na mysli? Najdete je v přiloženém infoboxu:
Přestupky a doživotní zákaz řízení
- Nedodržení zákazu řízení.
- Pořádání nelegálních závodů a účast na nich.
- Zpřísní se také předpisy o zabavování vozidel.
- Viníkům smrtelných nehod, kteří hrubě poruší předpisy silničního provozu, a to i v důsledku nelegálních automobilových závodu, bude hrozit spolu s nepodmíněnými tresty i doživotní zákaz řízení.
- Obdobné změny jsou navrhovány pro dolní a horní hranici trestu odnětí svobody za spáchání trestného činu v opilosti nebo pod vlivem omamné látky nebo za útěk z místa incidentu.
- Omezí se možnost soudu nařídit podmíněný odklad výkonu trestu odnětí svobody (namísto výkonu nepodmíněného trestu odnětí svobody).
Mimochodem, jak to mají jinde, u našich sousedů? Třeba takové Německo je považováno za shovívavé, pokud jde o pokuty a zákazy řízení. I v Německu však může být řidičský průkaz v určitých případech odebrán doživotně. A i když jsou místní dopravní předpisy považovány za relativně mírné, určitá porušení mohou vést k tvrdším sankcím než jen k malé pokutě. Je však třeba rozlišovat mezi zákazem řízení a odebráním řidičského průkazu:
Německo a zákaz řízení vs. odebrání řidičského průkazu
Zákaz řízení je časově omezený a končí automaticky po jeho vypršení – řidičský průkaz získáte zpět bez dalších podmínek. Takový postih hrozí například v případě překročení rychlosti, porušení červeného světla nebo překročení limitu alkoholu. Podle závažnosti trestu platí zákaz činnosti od jednoho do šesti měsíců. Prvopachatelé si dokonce mohou v omezené míře vybrat, kdy chtějí odevzdat průkaz příslušnému pokutovému úřadu. Pokud se nejedná o první zákaz řízení, tato možnost však zaniká.
Odebrání řidičského průkazu jako přísnější sankce
Odebrání řidičského průkazu je daleko razantnější. Oprávnění k řízení motorového vozidla totiž zpočátku zaniká trvale. V takovém případě je po uplynutí doby pozastavení nutné znovu zažádat o řidičský průkaz – a případně absolvovat i lékařsko-psychologické vyšetření (tzv. MPU). Podle ADAC přitom mohou náklady výrazně přesáhnout 2 000 eur. A to i bez pokuty původně uložené za přestupek. Soud může odejmout řidičský průkaz, pokud se přestupek týká alkoholu, drog, nezákonných automobilových závodů, srážek a útěků nebo ohrožování silničního provozu.
Kdy hrozí doživotní odebrání řidičského průkazu?
V paragrafu 69a odst. 1 trestního zákoníku je také popsána možnost doživotního odebrání řidičského průkazu. Pak už nepomůže ani MPU. Píše se v něm: „Zákaz lze nařídit trvale, pokud se předpokládá, že zákonem stanovená maximální doba nebude dostatečná k odvrácení nebezpečí, které pachatel představuje. Nemá-li pachatel řidičské oprávnění, bude nařízen pouze zákaz.“ A tečka.
Když to může fungovat v Německu, proč by to nemohlo fungovat u nás?
Kdy ale soud přijme toto drastické a konečné opatření? Magazín Autozeitung mj. uvádí, že doživotní pozastavení řidičského průkazu může být uloženo například v případě porušení stávající doby pozastavení, opakovaného řízení pod vlivem alkoholu nebo vážných poruch chování. Za důvod k trvalému zabavení lze považovat i trestné činy, při kterých je automobil použit jako zbraň nebo nástroj. Existují také zdravotní důvody, kdy soud dospěje k závěru, že fyzické nebo psychické okolnosti znemožňují řízení vozidla.
Nebylo by na čase podobnou legislativu připravit (a především začít nekompromisně uplatňovat) i u nás? Nebo to je příliš přísné na „českou holubičí povahu“? Těším se na vaše příspěvky v diskusi!