Stát rozhodl za nás: Každý řidič zaplatí od 1. listopadu 2024 poplatek, ať se mu to líbí, nebo ne. Kolik zaplatíte vy konkrétně?

Od 1. listopadu čeká na všechny řidiče v Čechách další nemalý poplatek spojený s nařízením státu. A jakkoli z poplatků nemívá nikdo radost, tento kupodivu dává smysl.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Co naplat, jakkoli je nyní nečekaně teplé „tereziánské léto“, které třeba mně osobně dopřálo (na konci října a již téměř v listopadu!) zrovna včera vyjížďku na kole zcela v letním oblečení, zima je na dohled. A to nejen dle kalendáře. S jejím blížícím se příchodem pro nás řidiče vyvstávají určité povinnosti, které není možné jen tak obejít. A s povinnostmi přicházejí i poplatky. Což je sice kombinace na první pohled opravdu nemilá, ale konkrétně tady dává docela smysl. Pojďme se na to podívat společně.

Když chcete mít opici, musíte mít na banány

Pravdivost notně omšelého (nicméně stále mimořádně trefného, a navíc i platného) ponaučení se totiž projeví právě v období, kdy nás provoz našeho vozu bude stát nějakou tu „kačku“ navíc. Což zimní období splňuje zcela spolehlivě. Více než jindy doléváme vodu do ostřikovačů, spotřeba v zimě neatakuje též nejnižší hodnoty, a pokud jezdíme po nasolených silnicích (což je v Čechách normou), je dobré auto i častěji dokonale umýt. Zkrátka, zima bývá dražší.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jak nyní dostatečně připravit auto na letošní zimu? Podcenění vás může později stát tisíce korun

A to nepočítám to hlavní: od 1. listopadu jsme povinni dle litery zákona mít přezuto na zimní pneumatiky, což stojí pochopitelně také něco navíc. A to i v tom případě, že máte náhradní sadu v garáži či ve sklepě a celou výměnu zvládnete za hodinu/dvě v garáži, jen za pomoci zvedáku a klíče na kola. Tu druhou sadu jste totiž museli pochopitelně (ať už letos, nebo dříve) pořídit, a tedy zaplatit. A že to není pár stokorun, je celkem jasné. Zima je tedy na placení a poplatky více než „štědrá“.

Zákon hovoří poměrně jasnou řečí. S malou výjimkou

Jak je již uvedeno výše, povinnost přezout na zimní pneumatiky řidičům ukládá zákon. Který se vyjadřuje většinou velmi exaktně:

Dle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že:

  • je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza;
  • lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde. 

Malinko diskutabilní je v textu zákona ono spojení „lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat“, neb to už ze samotné formulace zakládá na subjektivní posouzení, a tedy následně i subjektivní výklad, nicméně nemíním zde slovíčkařit. Co je myslím důležitější, je to, že speciálně „poplatek“ za zimní pneumatiky (nebo celoroční kvalitní) se opravdu vyplatí. Vyjet na letních, ojetých a starých nebo levných a nekvalitních zimních pneumatikách v době, kdy nevíte, kolik sněhu může do rána napadnout, je hazardem nejen se svým životem, ale i se životy druhých.

8 metrů jako rozdíl mezi životem a smrtí

K čemuž pochopitelně nikdo z nás nemá jakékoli oprávnění. Jak totiž uvádí například renomovaný německý autoklub ADAC ve svých testech, zimní pneumatiky mohou zkrátit brzdnou dráhu až o 20 % na zasněžené vozovce při rychlostech do 50 km/h. Na zledovatělých silnicích je rozdíl ještě výraznější. Nemluvě o tom, že u brzdné dráhy na sněhu při rychlosti 30 km/h může letní pneumatika zastavit až o 8 metrů později než zimní. To znamená, že při kritické situaci tady může být rozdíl mezi životem a smrtí například chodce na přechodu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Frajer se cpal na hlavní a doufal, že to řidič ubrzdí. Neubrzdil a podíval se mu do kufru, až kamera odletěla

A jakkoli se nám 8 metrů může zdát „jako nic“, je to v této konkrétní situaci nepředstavitelně mnoho. A to se navíc bavíme o rychlostí 30 km/h, při obvyklé městské „padesátce“ je to celé výrazně horší. Já vám rozumím. Také nemám rád poplatky, a ty z rozhodnutí státu (ministerstva apod.) už vůbec ne. Ale konkrétně tento, spojený se zimní sezonou a přikázaný zákonem, považuji za mimořádně rozumný. Opravdu to má smysl a ve finále navíc opravdu můžete ušetřit, čímž nemyslím pochopitelně pokutu.

Osobní prosba a vzkaz zároveň

Proto prosím: kvalitní celoroční s dostatečně hlubokým vzorkem nebo kvalitní zimní, oboje se symbolem 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) čili v překladu tři vrcholky hor a sněhová vločka. Jen tak je možné přečkat zimu v klidu a s pocitem, že jste pro bezpečí svoje i jiných udělali maximum. A mohli se těšit opět na jaro. Držím vám v nadcházející zimní sezoně všechny palce. Ať to co nejméně klouže, ať se z každé cesty šťastně vrátíte domů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články