Výběr ojetého auta se může jevit jako jednoduchá věc, ale opak je pravdou. Je jasné, že velkou roli zde bude mít váš rozpočet a také aktuální nabídka v bazarech a na inzertních webech. Pokud si uděláte jasno a vyberete pár možných kandidátů na ojetinu, která by vám měla dobře sloužit, je třeba zaměřit se na řadu dalších věcí.
Historie vozu
To první, co byste si měli při výběru ojetiny prověřit, je historie vozu, který máte v plánu koupit. Podle VIN se dá v různých databázích zjistit třeba to, odkud auto pochází, zda nebylo bourané, nebo dokonce zda není kradené. To jsou první důležité informace, kterým je na místě při výběru ojetého auta věnovat velkou pozornost.
Stav karoserie
Zaměřit byste se měli také na stav karoserie. Ta by pochopitelně měla odpovídat stáří vozu. Čím starší auto, tím více počítejte s oděrkami či možnou nastupující korozí. Zároveň si však všímejte toho, zda jednotlivé části karoserie dobře sedí a zda spolu lícují. Případné velké mezery, nebo nenavazující prvky mohou naznačovat opravy, často z důvodu nehody.
Motorizace
Nejenom, že by pod kapotou měl být motor, který čekáte, ale také by měl být spolehlivý. Zaměřte se na bezproblémovost při startování, i na to, aby se neobjevovaly během chodu jakékoliv nežádoucí zvuky. Zaměřte se také na případnou kouřivost z výfuku, ale i na to, zda z motoru někde neunikají provozní kapaliny. Jakékoliv pochybnosti mohou být spojeny s řadou problémů a je lepší hledat jinde.
Podvozek
Slušný prodejce ojetin by vám měl dovolit nechat si auto zvednout a posoudit stav podvozku. Zajímejte se hlavně o jeho stav, především pokud jde o tlumiče a také pružiny. Zajímat by vás měl i výfukový systém a to, zda potrubí není děravé a není zde náznak koroze. I z tohoto pohledu zkontrolujte případné unikající kapaliny a zaměřte se také na to, zda má auto to, co by mělo mít – třeba filtr pevných částic.
Interiér
Při výběru ojetiny se nezapomínejte podívat také dovnitř. Na to, jak je daný interiér opotřebovaný. Jeho stav by měl odpovídat jak stáří vozu, tak i jeho kilometrovému nájezdu. Pokud se vám zdá na nižší číslo na tachometru až příliš poničený, nemusí to být nutně dáno jenom ne příliš šetrným užíváním, ale i tím, že stav tachometru nesedí a mohl být stočený.
Papíry
Nezapomínejte zkontrolovat také papír, tedy technický průkaz. Vše, co je v něm uvedeno, by mělo sedět s vozem. A to jak pokud jde o VIN a samotné provedení vozu, tak i pokud jde třeba o barvu, velikost pneumatik, nebo například různé případné dodatečné prvky, jako může být kupříkladu tažné zařízení.