Zahraniční cesty vyžadují větší přípravy než dovolená na Mácháči. Pojištění, povinná výbava, ale hlavně bezvadný technický stav auta.
Letní dovolená s automobilem může být úžasný zážitek, ale je důležité mít na paměti, že po několika měsících nečinnosti, respektive běžného provozu na kratších trasách, potřebuje automobil pečlivou údržbu. Je toho samozřejmě mnohem víc, nejde jen o technický stav vozu. Je tady také legislativa, se kterou se musí motorista pečlivě seznámit a za hranicemi ji dodržovat.
Zahraniční cesta vyžaduje přípravy. A třeby i připojištění
Pokud řidič plánuje cestu automobilem z České republiky do zahraničí, je důležité, aby se seznámil s místními pravidly pro řízení vozidla ještě před tím, než na cestu vyjede. Řeč je o pravidlech a odlišnostech v nejrůznějších zemích včetně rychlostních limitů, požívání alkoholu před jízdou, používání světel, základní povinné výbavě a potřebných dokumentech. Nicméně v tuto chvíli je tématem příprava vozu tak, aby do zahraničí řidič vůbec dojel a zase se bezpečně vrátil.
Kontrola stavu a hladiny oleje
Před cestou je nezbytné zkontrolovat stav oleje a jeho hladinu. Pokud je potřeba vyměnit olej, je lepší to udělat před cestou, aby se snížilo riziko selhání motoru na cestě. Zkontrolovat je také nutné stav filtru, který může být zanesený a omezovat průtok náplně.
Stav pneumatik a tlak
Pneumatiky jsou jedním z nejdůležitějších prvků automobilu a jejich kontrola před cestou je žádoucí. Jaký je stav vzorku pneumatik a hloubka dezénu? Pokud je hloubka dezénu nižší než 1,6 mm, je třeba pneumatiku vyměnit. Výjimkou je pouze situace, kdy jsou aktuálně nasazeny zcela nové gumy a řidič má jistotu bezvadného stavu obutí. I u takových je ale třeba zkontrolovat tlak, aby byl správný pro hmotnost vozidla, počet cestujících a zavazadla. Při plném zatížení je nutné zvýšit tlak v pneumatikách. Správný tlak v pneumatikách zajišťuje bezpečnou jízdu a snižuje riziko nehody.
Brzdový systém, destičky a kotouče
Brzdový systém je další důležitou částí vozu, rozjet se dá auto i s polomrtvým motorem, k zastavení jsou ale třeba funkční brzdy. Před cestou je třeba revize stavu brzdových destiček a kotoučů. Pokud jsou opotřebované nebo poškozené, je třeba je včas vyměnit. Pozornost je třeba věnovat stavu brzdové kapaliny, která by měla být vyměněna každé dva roky.
Kontrola akumulátoru
Před dlouhou cestou by měl řidič také zkontrolovat stav akumulátoru vozu. Pokud je akumulátor starší než 3 až 4 roky, může být potřeba ho vyměnit. Dále je důležité zkontrolovat napětí a případné náznaky koroze na kontaktech. V případě pochybností se doporučuje návštěva autoservisu, který provede důkladnější kontrolu a případnou výměnu.
Kontrola klimatizace
V létě je důležité mít v autě funkční klimatizaci. Pokud nechce řidič i s posádkou trpět vysokými teplotami, doporučuje se nechat ji otestovat a případně doplnit chladicí náplň. Pokud klimatizace nefunguje správně, může se zhoršit kvalita vzduchu v interiéru, což může negativně ovlivnit zdraví. A také kondici řidiče během dlouhé jízdy. Horko je jedna věc, ale snížená kondice a vyšší únava už jsou na hranicích rizika dopravní nehody.
Provedení kontroly klimatizace není složité. Může se začít kontrolou stavu filtru, zda není špinavý a ucpaný. Pokud ano, měl by být vyměněn. Jak zkontrolovat účinnost klimatizace? Jednoduše nastavit klimatizaci na nejnižší teplotu a nejvyšší rychlost proudění vzduchu a ujistit se, že chladí správně.
Kontrola světel a blinkrů
Bez funkčního osvětlení může být jízda v noci nebezpečná i doma. Ještě nebezpečnější je v neznámém prostředí cizí země. Navíc po delší jízdě, kdy může být řidič již více unaven.
Povinná výbava
Otázce povinné výbavy jak v ČR, tak v zahraničí jsme se věnovali již v jiném článku. Nicméně opakování je matkou moudrosti a i zde je třeba upozornit na to, že bez povinné výbavy nelze u nás legálně jezdit. A ani v zahraničí, kde se může povinná výbava lišit. V některých státech je širší než u nás, v jiných naopak střídmější. Každopádně musí respektovat místní předpisy. Některé odlišnosti jsou v detailech, například barva výstražné vesty v Rakousku. Hasicí přístroj v Polsku, respirátory v Německu. Pochybení však přijde řidiče v přepočtu na nemalé finanční obnosy.