V ideálním případě je kouř z automobilu téměř neviditelný. Pokud jste však zpozorovali neobvyklé množství nebo barvu výfukových plynů, jedná se o problém.
V dnešní době je technologie motorů navržena tak, aby byly co nejvíce eliminovány škodlivé emise. Díky tomu nejde kouř z výfuku většiny automobilů téměř vůbec vidět. Pokud však nastane situace, že váš automobil z ničeho nic začal vydávat z výfuku výrazný, ať už tmavý, světlý nebo jiný kouř, je někde problém. Některé závady se však dají poznat právě podle intenzity a barvy výfukových plynů, stačí se jenom pozorně dívat.
Trocha kouře je naprosto normální
Ze všeho nejdříve je dobré si uvědomit, že za určitých okolností je trochu více kouře z výfuku naprosto v pořádku. Jedná se zejména o chladné dny, kdy se po startu objevuje za automobilem viditelná kouřová stopa. Tu může způsobovat zkondenzovaná voda, která se nachází ve výfuku. V tomto případě by však mělo během chvíle zvětšené kouření přestat. Pokud však pozorujete delší dobu větší intenzitu a výraznější barvy výfukových plynů, je na čase s tím něco dělat. Samotná barva vám může napovědět, kde se vyskytuje problém.
Bílý kouř vycházející z výfukového systému
Pokud jste na svém automobilu zpozorovali intenzivní bílý kouř vycházející z výfuku, je někde chyba. Tento jev vám může jednoduše naznačit několik základních problémů, se kterými může být nejčastěji spojen. Na vině může být prasklé těsnění pod hlavou, poškození samotného válce nebo dokonce bloku motoru. V takovém případě by totiž docházelo k úniku chladicí kapaliny, která by se dostávala do spalovacího prostoru. Následně by shořela spolu s palivem a vyšla ven spolu s výfukovými plyny, které by obohatila o výraznou bílou barvu.
Dalším možným problémem u naftových motorů jsou vstřikovače. Nemusí se jednat přímo o jejich poškození, ale většinou spíše o načasování činnosti. Pokud totiž vstřikovací systém dodává palivo ve špatných intervalech, může se to projevit právě nadměrným množstvím bílého kouře z výfuku. V takovém případě je na místě konzultace problému a prohlídka přímo se zkušeným mechanikem, protože sami nejspíše ve vyřešení tohoto problému neuspějete.
Co může značit modrý kouř z výfuku
V případě, že se z výfuku vašeho automobilu začal linout hustý modrý kouř, máte nejspíš opravdový problém. Tato nápověda většinou jasně naznačuje přítomnost motorového oleje ve spalovacím prostoru. Nepatrně malá spotřeba oleje je naprosto normální. Pokud je však všechno v normálu, ničeho zvláštního si nevšimnete. Naopak pokud je spalování oleje daleko za hranicí přijatelného množství, automobil to dá jasně najevo modrým kouřem z výfuku.
Automobil může naznačovat problémy dvojím způsobem. Buď se intenzita modrého kouře z výfuku zvětšuje postupně, nebo se projeví z ničeho nic. První případ zřejmě naznačuje nadměrné opotřebení pístních kroužků a následný průnik oleje do spalovacího prostoru. Pokud se však kouř objeví z ničeho nic, jedná se s největší pravděpodobností o poškození turbodmychadla nebo prasklý válec motoru.
Co vypovídá o automobilu černý kouř z výfuku
Černý kouř z výfuku není úplně tak neobvyklý. Můžete ho v některých případech pozorovat při prudkém rozjezdu starších automobilů s dieselovým motorem, které nemají filtry pevných částic, a jejich spalování není zrovna dokonalé. U černě kouřícího vozidla se většinou nejedná přímo o mechanickou poruchu, ale často pouze o vadný snímač plnícího tlaku, nesprávnou činnost váhy vzduchu, nadměrně zanesený vzduchový filtr nebo třeba špatnou činnost lambda sondy.
V horším případě může váš automobil potkat vadná regulace turbodmychadla nebo zanesené vstřikovače. U tohoto systému dávkování paliva stačí závada pouze na jednom z nich a problém je na světě. Všechny tyto nepříjemnosti je třeba co nejrychleji řešit se zkušeným mechanikem, aby se celá situace ještě více nezhoršila a nepřerostla v něco mnohem horšího.
Podle jakých dalších signálů poznáte, že je s vozidlem něco v nepořádku?