Proč byste při jízdě měli sledovat otáčkoměr

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Jak víte, v mrazivém období jsou komponenty a sestavy vozu podrobeny speciálnímu zatížení. Aby se zlepšila životnost systému automobilu a udržela se jeho spolehlivost, je nutné poskytnout mu včasnou podporu, pravidelně kontrolovat stav technologií a systémů pečlivě sledovat chování vozidla, “číst své auto” a také udržovat správné otáčky motoru.

Nejprve připomeňme, že optimální otáčky spalovací motoru jsou ty, u kterých je dosaženo maximálních hodnot výkonu.

iZdroj fotografie: Pixabay

A pokud je u vozu se dvěma pedály (automatickým, robotickým nebo variátorovým) rychlost motoru omezena pouze intenzitou plynového pedálu, s manuálními převodovkami je nutné udržovat optimální míru otáček.

Vezmeme-li například 1,6litrový benzínový motor s výkonem 123 koní, měření na brzdě ukazují, že optimální jsou hodnoty od 2 500 do 4 000 ot./min. To znamená, že tyto otáčky jsou nejblíže vrcholu maximálního točivého momentu. V procentech jde o výše uvedené rozmezí od 50 do 70 %.

iZdroj fotografie: Pixabay

Co se stane, když dlouhodobě udržujete motor v příliš nízkých, nebo naopak vysokých otáčkách?

Technici a mechanici jsou toho názoru, že během dlouhého a pravidelného provozu automobilu s nízkými otáčkami, blízkými hodnotám volnoběhu, by se elektronická řídicí jednotka měla snažit regulovat tvorbu pevných látek, což vede ke zvýšenému nárůstu nespálených částic ve výfukových plynech (a tím se snižuje životnost katalyzátoru nebo filtru pevných částic.

Dlouhodobé vyhánění motoru do vysokých otáček se zase projevuje zvýšeným teplotním zatížením prvků palivového systému a motoru, což může mít negativní vliv na jejich životnost.

iZdroj fotografie: Pixabay

Kromě toho se při vysokých otáčkách také zvyšuje spotřeba paliva a zvyšuje se úroveň znečištění životního prostředí. A to je jen malá část možných nepříjemných důsledků.

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články