Proč je nutné před nastartováním motoru sešlápnout spojku

                   

Ačkoli automatické převodovky postupně vytlačují „manuály“ z trhu, na českých  silnicích je stále spousta automobilů se třemi pedály. Otázka, zda je nutné před spuštěním motoru sešlápnout spojku, je tedy stále aktuální. Názory obyčejných lidí na tuto věc jsou rozdílné, ale pojďme zjistit, co si myslí odborníci.

V minulém století, kdy byla tráva zelenější a nebyly žádné dopravní zácpy, řidiči se ani na nic takového neptali – spojku sešlapávali automaticky. Od dob socialismu však automobilový průmysl udělal velký skok vpřed: auta jsou nyní technicky pokročilejší a potřeba některých úkonů jednoduše zmizela. Proto začali mnozí přemýšlet o tom, jestli je před nastartováním nutné sešlápnout levý pedál.

Chcete-li to zjistit na vlastní pěst, stačí se podívat do uživatelské příručky některého automobilu – její autoři určitě nebudou psát nesmysly. Pokud ale nemáte čas a chuť číst dlouhý a nudný manuál, zkusíme si to stručně a věcně vysvětlit.

Argumenty příznivců nesešlapování spojky

Odpůrci tohoto kroku ce tvrdí, že sešlápnutí spojky je užitečné pouze pro začátečníky. Říkají, že ti zaparkují a nechají auto stát se zařazeným rychlostním stupněm, ale bezpečně na to zapomenou – „nastartují“, aniž by se dotkli pedálů, auto sebou škubne a najede do plotu, jiného vozidla nebo zdi.

iZdroj obrázku: Pixabay

Pak však vyvstává další otázka: jak je sešlápnutá spojka zachrání před srážkou? Vůz se i tak může pomalu pohnout, pokud stojí ve svahu, a než si úplně „zelený“ řidič uvědomí, co se děje, bude příliš pozdě. Lepší rada tedy je, aby se naučili startovat motor se sešlápnutou spojkou a aktivní ruční brzdou.

Zde jejich argumenty ve skutečnosti končí – jsou spíše slabé. Řidiči, kteří naopak považují sešlápnutí spojky před nastartováním motoru za povinnost, vysvětlují svůj postoj mnohem přesvědčivěji.

Argumenty pro sešlápnutí spojky před spuštěním motoru

Stlačená spojka umožňuje nastartovat motor bez namáhání převodovky převodovky, což uleví nejen jí, ale také startéru. Jelikož se navíc spotřebovává méně elektřiny, má tento zvyk dobrý vliv i na baterii. A to zejména v mrazivém období, kdy už tak zažívá těžké časy.

iZdroj obrázku: PickPik

Ano, když je spojka sešlápnutá, trpí axiální ložisko klikového hřídele, je nucena pracovat téměř suchá, protože olej k ní neproudí okamžitě po volnoběhu. Je ale třeba poznamenat, že oprava startéru je pro majitele automobilu mnohem dražší, a proto volíme „menší zlo“.

Mimochodem, některá auta – zejména značek Hyundai, Ford nebo Renault obecně odmítají „natočit motor“, dokud řidič nestlačí spojku. Ano, zde není jiná možnost než vždy sešlápnout levý pedál.

Je to tedy nutné?

Odborníci se domnívají, že v zimě je lepší spojku sešlápnout. Zatížení elektrického systému při záporných teplotách je již příliš velké a při ignorování levého pedálu dáváte zabrat baterii. Ano, axiální ložisko bude bez tohoto úkonu žít déle, ale budete trpět „bezdůvodně“ vybitým akumulátorem a zkrátit můžete i životnost startéru.

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články