Za obecně známé bychom mohli považovat, že většina aut poháněných benzínem má lepší zrychlení než dieselové motory, v poslední době se však předvádí i elektromobily.
Už i u nás se několik let pořádají závody osobních automobilů na elektrický pohon, viz. Barum Czech Rally Zlín, jejíž součástí jsou i tato klání. Jejich využití však nespatřujeme jen v oblasti sportovního průmyslu, kde mají i tak prozatím nízké zastoupení. Lepší zrychlení elektromobilů využijete i ve městě při rozjezdu na zelenou.
Jaké výhody má motor elektromobilu
Hlavní výhodou těchto strojů je oproti vozidlům se spalovacím motorem jejich možnost využít maximální potenciál hned na startu. Díky konstrukci a vlastnostem elektromotorů je jim umožněno ihned po sešlápnutí pedálu dosáhnout nejvyššího točivého momentu. Nejsou totiž nijak omezena přísunem paliva do motoru, a ten se tak rozběhne okamžitě.
Točivý moment v motoru v poslední době zajímá stále více lidí spolu s výkonem, který už dávno není považován za jediný aspekt síly motoru. Zatímco ostatní motory vrchol točivého momentu zaznamenávají až při vyšších otáčkách, elektromotor dokáže tento potenciál využít hned po sešlápnutí pedálu, což mu dává obrovskou výhodu při zrychlování od nuly.
Důležité součásti elektromotoru
Nedílnou a velmi důležitou součástí, která zajišťuje chod elektromotoru je generátor a baterie. Ty dodávají vozu energii k nastartování a jízdě, přičemž veškerá síla vychází právě z generátoru, v jehož magnetickém poli se tvoří potřebná energie. Množství vyprodukované síly se odvíjí od přísunu elektrického proudu do generátoru.
Zjednodušeně řečeno, čím více sešlápnete plyn, tím více elektřiny z baterie pošle auto do generátoru, o to víc vyprodukuje magnetické pole energie, a ta se promítne v točivém momentu, což auto vystřelí dopředu. Nejste přitom limitováni dodáním paliva z nádrže a rychlostí jeho spalování, auto se tak dokáže na semaforu rozjet téměř okamžitě.