Proč mají americké trucky motory vpředu a ty evropské pod kabinou? A co by se stalo, kdyby tomu bylo naopak

Mezi životem v Evropě a tím za „velikou louží“ existuje několik zásadních rozdílů. Jedním z nich je délka a celková podoba kamionů u nás a v Americe. Proč tomu tak vlastně je?

i Zdroj fotografie: Kenworth
                   

Každý správný americký film z prostředí silnic si neodpustí záběry na všechny ty majestátní trucky značek Kenworth, Peterbillt nebo Freightliner. Evropan žasne nad rozlehlostí předních krytů motorů, nad dvojicí výfuků zvících rozměrů menšího továrního komína a regulérní 2+1, které se nachází mezi nimi – a za kabinou řidiče. Od pohledu jsou kamiony zcela odlišné od těch našich, evropských. Napadlo vás někdy, proč tomu tak vlastně je? Zjistili jsme to za vás, pojďme se tedy na krále silnic a dálnic podívat společně.

Velká SUV Evropa celkem bez problémů zvládne

Úvodem jedna zajímavost: u osobních aut tak markantní rozdíly nevidíme. Pochopitelně, velká SUV typu Cadillac Escalade, Chevrolet Suburban nebo třeba GMC Yukon můžete bez problémů potkat i v Praze, a ačkoli s nimi třeba parkování na Malé Straně nebude asi nejpohodlnější, zvládnout se to dá. Parkování před domem pak konečně také (standardní garáž bývá malá). Dokážete si ale představit, že by rozvoz potravin do supermarketu zajišťoval kamion, jehož návěs není o moc delší než samotný tahač? Celkem špatně.

iZdroj fotografie: Peterbilt

Délka a její zakotvení v legislativě je totiž jedním z hlavních důvodů rozdílnosti „obou světů“. Zatímco v Evropě nesmí kamiony překročit (až na výjimky) celkovou délku 20 metrů, v Americe platily podobné zákony, ale po změně pravidel na konci 70. let se limit maximální délky začal vztahovat pouze na přívěsy. Autodopravci proto začínali přecházet na nákladní vozy s dlouhými předními kryty. To poskytlo řidičům více místa a z obývacího prostoru za jejich sedadlem se stal malý byt. Snížila se také výška kabiny, což usnadňuje nastupování do ní.

Dlouhé tahače mají některé nepopiratelné přednosti

Evropské kamiony s kabinou mají také lepší výhled z místa řidiče a lepší manévrovatelnost díky krátkému rozvoru. To platí opět v Evropě, kde jsou silnice úzké, ale ne v Americe. Přesunutí motoru dopředu také snižuje vibrace v kabině a díky dlouhému rozvoru je jízda tahače celkově komfortnější. Výrazně snadnější je případný servis: abychom se dostali k motoru, nemusí se kabina náklaďáku s kapotou zvedat a ztrácet čas čištěním kabiny a odkládáním volných předmětů a věcí, které by mohly vypadnout.

iZdroj fotografie: Peterbilt

A nakonec je to otázka bezpečnosti. Kamiony v Evropě se (opět až na výjimky) podle pravidel nemohou pohybovat rychlostí vyšší než 90/100 km/h, protože v případě srážky ve vyšší rychlosti nemá řidič prakticky žádnou šanci na přežití. Americké trucky se však v USA smí pohybovat rychlostí až 130 km/h, což je povoleno právě díky přítomnosti velké kapoty před řidičem. Velký motor a dostatečně dlouhá deformační zóna totiž poskytují v případě nehody dostatek prostoru k přežití.

Jak vidno, na oblíbeném rčení „v Americe mají všechno větší“ v případě kamionů něco určitě bude. Je na nich poměrně pěkně vidět rozdílnost obou světů, a sice stejné požadavky na přepravu zboží nebo osob, ale rozdílné přístupy k jejich naplnění. Setkali jste se někdy s pravým „americkým truckem“, nebo jste v něm dokonce jeli? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Svezli jste se už někdy pořádným americkým truckem?

Zdroj: Peterbilt
Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články