Každý rád šetří peníze, ale někdy takové akce vedou výhradně k velkým výdajům. Situace s nemrznoucí směsí je jen potvrzením této odvěké pravdy. Možná jedním z nejmarkantnějších.
Sleva na produkt, který potřebujete, určitě potěší, totéž můžeme říci, pokud dostanete jako dárek k nákupu něco, co se vám hodí. Prodejci padělků si jsou dobře vědomi tohoto povahového rysu českých motoristů a rádi ho využívají. Mnoho lidí si dává pozor v případě motorového oleje a vyhýbá se podezřelým produktům, ale s chladicími kapalinami se stále často nechají nachytat. Uklidňují je historky, jak, dědečkové mívali v chladiči jenom vodu a stejně bez problému jezdili. Důsledky používání falešné nebo nekvalitní chladicí kapaliny jsou ale mnohem smutnější.
Chladicí kapalina způsobem, při kterém byla porušena všechna pravidla a doporučení, a zo toho, co je správně, byla zachována pouze barva, zpravidla zamrzne. Pokud je 4 nebo 5 stupňů pod nulou, kapalina ještě zůstane v polotekutém stavu, ale pokud rtuť teploměru klesne níže, což může při mírné zimě stát zpravidla během noci, „ekonomická“ nebo „slevová“ kapalina se změní na led a vytvoří trhliny nejen v potrubí systému a nádrže, ale také v chladiči. Někdy i v hlavě válců. Dokážete si představit, kolik teď bude stát výměna chladiče?
Co hlava válců?
Pojďme dále: ethylenglykol, který je součástí nemrznoucí směsi, bývá kvůli výrobním nákladům nahrazen kyselinami, které jednoduše korodují celý chladicí systém zevnitř. To samozřejmě bude velkým zklamáním pro ty, kteří se rozhodli ušetřit peníze na ”chladičce” před letní sezonou. Spolu s kanystrem takového „koktejlu“ tak rovnou přikupte sadu nových hadiček, čerpadlo a raději rovnou objednejte nový chladič.
Brzy přijde vhod
Další položkou na seznamu je methanol: každý ví, že jeho výpary jsou zdraví škodlivé, ale jen málo lidí si uvědomuje, že jde také o nebezpečnou hořlavinu. A společně s úniky z opotřebovaného a kyselinou “ošetřeného” chladicího systému tato chladicí kapalina promění vůz v latentní hořák na kolech.
Stojí to za to?
Falešné nemrznoucí směsi mají tendenci se srážet a ucpávat chladicí systém. V takovém případě nejprve selže čerpadlo, které bude nuceno čerpat hnědou kejdu skrz celé potrubí a hadičky, což vede k vyššímu zatížení. Při výměně čerpadla budete nejen muset platit zvlášť za nový rozvodový řemen, ale i samotná jednotka není levná. U některých modelů motorů mohou takové opravy stát deseti tisíc korun a více. Tomu se říká úspora!
Ekonomické myšlení je vždy na místě, ale výběr by měl být založen na kvalitě a vhodnosti produktu, nikoliv na ceně. Čtení ve fórech, hledání nejlepšího řešení a nabídky je jediný jistý způsob, jak získat to, co potřebujete, za nižší cenu, aniž byste museli sednout na lep podvodníkům a ničitt nejdražší část osobního automobilu – motor. Přehřátí je nejkratší cestou ke generální opravě nebo dokonce složité výměně celé pohonné jednotky.