Umět ruční brzdu používat, to je jedna věc – ale pokud nereaguje, jak má, těžko z ní „vyrazíme“ ty správné výsledky. Je velmi důležité ji použít při každém parkování nebo zastavení vozidla v kopci. Někdo sice volí kvalt, ale ten se dá použít jenom na rovině nebo ve velmi mírném kopečku. Ať stojí auto v jakémkoliv kopci nebo na parkovišti, je téměř nezbytné ruční brzdu použít. Ale co je špatně v případě, že nefunguje?
Zkontrolujte táhlo, problémy začínají u něj
První pomoc při zjištění nefunkční ruční brzdy je nasnadě. Vyjdeme-li z její nejobvyklejší konstrukce, tedy sestavy > ruční páka – táhlo – pakny na zadní nápravě < je logické, že musíme nejdříve zkontrolovat samotné táhlo (rozuměj „tu páku, za kterou taháme“). Při poruše parkovací brzdy bývá obvykle problém právě u něj, přičemž vás bude nejvíce zajímat, jestli lze s pákou správně polohovat, a není-li poškozena jeho konstrukce (mohla prasknout) nebo samotný spínač. Dále se přesuneme „těsně pod něj“, potažmo k částem na něj navazujícím – mohlo dojít k zadrhnutí lanovodu, prasknutí, vytahání nebo k vyskočení z vodicího systému.
Většinou je na vině opotřebené lanko
Prohlédněte ho – zda někde nedrhne, nekroutí se v lanovodu, není prasklé nebo ohnuté. Někdy se poškození lanka projeví viditelnými hrbolky, které brání jeho plynulému chodu, nebo několika prasklými vlákny. Jindy je naoko v pořádku, ale viditelně se v mechanismu prověšuje, protože došlo k jeho vytáhání. Táhlo je třeba zkontrolovat po celé délce, přičemž začínáme v místě napojení ruční páky, a pokračujeme celým lanovodem až k zadním kolům.
Čas od času se stává – zejména při jízdě nerovným terénem – že se táhlo vyklepe ze svých úchytů a parkovací brzda pak nebrzdí. Pokud je skutečně táhlo jen vyskočené ze svého vedení, nasaďte ho zpět do vodicích kanálů. Přemýšlíte teď, jestli ho opravit nebo vyměnit? Najdete-li nějaké poškození brzdového lanka, je na místě jeho výměna. Opravy nemají smysl, pokud je táhlo jednou poškozeno, je na hraně životnosti a opravená závada se projeví zanedlouho i na jiném místě.
Nakonec všechno pěkně vyčistěte
Ukáže-li se, že je táhlo zcela v pořádku, přichází na řadu čištění brzdového mechanismu. Vyčistěte všechny pohyblivé, kladky a převodovou páku u zadní nápravy. V neposlední řadě také brzdové pakny (bubny u starších vozů). Ze všeho je třeba odstranit prach, pásek, odštěpky štěrku a jiné usazeniny, které se mohou mísit s olejem. Brzdy prokluzují buď na koutouči nebo v důsledku zanesení ztrácí svou pohyblivost – obojí je vhodné řešit co nejdříve.
Ne vždy na to stačíme sami…
Tohle asi neuslyší někteří rádi, protože jsou zvyklí na svém aut opravit první poslední. Ale někdy se může stát, že je všechno naoko v pořádku, tedy vyčištěné a rozpohybované – ale ruční brzda přesto neudrží auto na místě, je na čase navštívit odborníky. Jízda bez parkovací brzdy, jež má rovněž funkci brzdy nouzové, je přinejmenším krajně nebezpečná.