I když se v Česku září příliš nevyvedlo, podle statistiky Copernicus Climate Change Service Institute bylo letošní září v Evropě tím vůbec nejteplejším v historii měření. Loňské září tak přišlo o rekord, byť jen o pouhých 0,05 °C. Vysoké teploty v měsících, které by podle lidových pranostik měly být spíše chladné a sychravé, zažíváme stále častěji. A tak celá řada řidičů zvažuje, zda není lepší jezdit na celoročních pneumatikách, než auto dvakrát do roka přezouvat.
Počet celoročních pneumatik v Evropě roste
Podle údajů od našich severních sousedů se v Polsku rozhodlo na zimní pneumatiky nepřezouvat zhruba 13 % řidičů. Z veřejně dostupné statistiky prodaných pneumatik v Německu vyplývá, že podíl celoročních pneumatik na německých silnicích tvoří asi 20 %. Podobná čísla přicházejí i z dalších evropských států. Výjimkou jsou pochopitelně severské státy a oblast Alp, kde řidiči přezouvají poctivě.
Německé srovnání celoročních a sezónních pneumatik
V srpnu 2020 zveřejnil německý automobilový klub ADAC velký test celoročních pneumatik pro SUV. Naši sousedé zkoumali, jak se tyto pneumatiky chovají v letních a zimních podmínkách ve srovnání s vysoce kvalitními sezónními pneumatikami. Výsledky se daly snadno předvídat. Po testování v různých podmínkách se ukázalo, že celoroční pneumatiky jsou prokazatelně horší než ty sezónní. Největší rozdíly byly zjištěny při jízdě na suchém asfaltu a na ledu. Počasí v České republice je tomu Německému dost podobné, data od sousedů tak můžeme vztáhnout i na naše silnice.
Proč jsou sezónní pneumatiky lepší?
Testy sezónních pneumatik se obecně konají za typických podmínek pro období, na které jsou určeny. Takže když jsou testovány zimní pneumatiky, zkoušky probíhají v mrazu a na sněhu, ledových jazycích a podobně. Letní pneumatiky jsou obvykle testovány v jižní Evropě během horkých letních dní. Sezónní pneumatiky tak prokazatelně zvládnou i extrémní podmínky, které mohou v daném období nastat.
Celoroční pneumatiky jen pro některé regiony
Oproti tomu jsou celoroční pneumatiky koncipovány tak, aby si poradily s běžnými podmínkami, které nejdou do žádných extrémů. Zmíněný německý test dokázal, že když byla teplota vozovky i vzduchu v rozmezí 2 až 10 °C, celoroční pneumatiky vykazovaly lepší výsledky než zimní a letní gumy. Asi vás nepřekvapí, že zimní gumy na tom byly lépe při chladnějších teplotách a letní pro změnu, pokud byla alespoň jedna teplota vyšší než 10 °C.
Na základě těchto údajů lze říci, že v oblastech s mírnými zimami, kde teplota neklesá pod nulu a nesněží, a zároveň s chladnými léty můžete směle využívat celoroční pneumatiky. Tato kritéria mohou splňovat některé oblasti Velké Británie, případně země Beneluxu. V horkých oblastech, například na jihu Španělska, se nemusíte bát používat jen letní pneumatiky. Ve většině Evropy je však lepší přezouvat sezónní gumy.