Jak správně zahřát motor před cestou? Není dobré nechat ho běžet na volnoběh dlouhou dobu

Zahřívání automobilu v chladných podmínkách je často řešeným tématem a názory na něj se u jednotlivých řidičů mnohdy liší. Pravda je však jedna.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jednotlivé názory na zahřívání automobilu na volnoběh před jízdou se velmi různí. Jedna skupina lidí tvrdí, že je lepší nechat před samotnou cestou motor několik minut běžet na volnoběh, aby se zahřál. Druzí naopak zastávají názor, že zahřívání pohonné jednotky na volnoběhu není dobrý nápad a zbytečně dochází k vyššímu opotřebení.

Motory s karburátorem dříve vyžadovaly jiný postup

V dobách, kdy se po cestách pohybovaly benzínové automobily s karburátorem a ty dieselové měly komůrkovou koncepci, byla pravda jednoznačná – zahřívat na volnoběh. U těchto vozidel totiž bylo důležité, aby se jednotlivé části motoru dostaly postupně do provozní teploty a nepodstupovaly rychlé teplotní šoky, které by mohly vést až k jejich poškození. V té době navíc nebyly tak propracované oleje, které byly mnohem tužší v nízkých teplotách.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jízda v automobilu se studeným motorem s karburátorem představuje mnoho nepříjemností. Pohonná jednotka vypouští vyšší emise, dusí se pod vyšším zatížením nebo cuká. Tato doba je však pryč a nic podobného před jízdou s novějším vozidlem již není potřeba dělat.

Někteří řidiči se drží staršího způsobu dodnes

Mnozí řidiči, kteří si zvykli na tento způsob zahřívání u starých automobilů, se jím řídí dodnes, přestože už mají nová a jiná vozidla. Drží se tak způsobu, který používali již dříve, a nevidí v tom žádný problém. Takový způsob zahřívání motoru však není příliš vhodný u dnešních automobilů, které jsou vybavené vstřikováním, řídícími jednotkami a dalšími moderními díly.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Automobil může v chladném počasí ihned vyrazit

Některé automobilky dokonce zastávají názor, že je jejich auto schopné i v extrémním mrazu ihned po nastartování vyrazit na cestu. To však ještě neznamená, že je to pro automobil z dlouhodobého hlediska neškodné. Moderní motory jsou vyráběny z propracovaných a teplotně odolných materiálů. Některé součásti, jako například vačkové a klikové hřídele nebo ložiska turbodmychadla, jsou uloženy v kluzných ložiscích. V praxi to znamená, že mezi jejich plochami je malá vrstva oleje, který je maže.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důležité je dodržování pokynů výrobce

Toto mazivo se musí do ložisek dostat co nejrychleji, aby nedocházelo k nadměrnému opotřebení v důsledku vyššího tření. Proto je pro motor velmi důležité, aby byl olej dostatečně kvalitní, splňoval předepsané podmínky a nebyl příliš opotřebovaný a starý. V takovém případě by totiž nedokázal spolehlivě mazat tyto části, které by se mnohem dříve opotřebovaly. Zároveň je důležité dodržovat předepsané označení motorového oleje, který výrobce doporučuje. Jedině ten totiž dokáže spolehlivě plnit svou funkci za každých podmínek.

Postupné zahřívání představuje nejlepší volbu

Nejlepším řešením je tedy zejména v chladných mrazivých měsících postupné zahřívání. Vůbec nic se nestane v případě, že nastartujete automobil, počkáte minutku nebo dvě a poté normálně vyrazíte na cestu. Je však dobré motor zahřívat plynulou jízdou, a ne zrovna točit otáčky do omezovače. Tento styl zahřátí ocení jak motor, tak různé hadice a těsnění. Jak zahříváte motor vy?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články