Proč by žádný motor, dokonce ani atmosférický, neměl být zhasnut ihned po zastavení

Pokud řidič zhasne motor okamžitě po skončení jízdy, některé rotující části mohou mít stále vysoké otáčky. Vypnutí motoru v tomto případě představuje několik problémů.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Spousta řidičů dělá jednu velkou chybu při řízení. Jakmile dojedou na parkoviště nebo obecně místo, kde chtějí nechat svůj automobil, ihned po zastavení zhasnou motor. Někteří dělají dokonce i to, že motor zhasnou těsně před parkovištěm ještě během jízdy a setrvačností se dostanou na potřebné místo. Tyto chyby však mohou mít negativní důsledky na provoz motoru, který se může časem poškodit.

Přeplňované motory

U motorů vybavených turbodmychadly je problém jasný. Jakmile řidič zastaví automobil, turbo se ještě pořád může točit velkou rychlostí. Po okamžitém vypnutí motoru se rotor turbodmychadla tedy nezastaví okamžitě, ale vlivem setrvačnosti až za nějakou chvíli. V tu chvíli už však celá jednotka není mazána olejem, protože motor neběží. Dochází tak k nadměrnému a zbytečnému opotřebení, poškození nebo přehřátí některých částí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Po skončení jízdy je tedy dobré automobily s turbodmychadlem nechat přibližně minutu běžet na volnoběh. Otáčky turba klesnou a všechno se krásně srovná. Pak může řidič s klidným svědomím pootočit klíčkem a zastavit motor. Problémem je, že tyto motory nemají inteligentní systém, který by je chránil proti přehřátí, jako například časovač turbodmychadla. Ten by zajistil potřebný chod motoru pro srovnání hodnot a poté by jej vypl.

Nevypínejte ihned motory bez turbodmychadla

Obecně se udává, že by i atmosférické jednotky bez turbodmychadla měly po zastavení vozidla alespoň malou chvilku běžet. Po okamžitém zhasnutí totiž dochází k vypnutí čerpadel, které dodávají olej a chladicí kapalinu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejenže pak motor zůstává déle horký, ale horší je, že rozstříknutí olej zůstává na rozehřátých částech motoru, kde se nadměrně ohřeje a může vytvořit usazeniny. Ty pak způsobují problémy v celém prostoru pohonné jednotky. Kdy zhasínáte motor vy? Podělte se o své zkušenosti v diskuzi.

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články