Nízkoprofilové pneumatiky jsou jasnou volbou pro řadu řidičů, zejména tedy pro ty, kteří mají rádi svižnější jízdu po dobrých cestách. V opačném případě jsou i lepší varianty.
Většina řidičů si vybírá kvalitu pneumatik podle všech možných testů, ale už neřeší velikost kol i gum. Tyto dva faktory jsou přitom rovněž velmi důležité z hlediska jízdních vlastností. Zatímco někteří velikosti vůbec neřeší, jiní se rádi pochlubí velkými litými disky a nízkoprofilovými pneumatikami, které oslní každého kolemjdoucího. Kromě nich řidiči využívají také vysokoprofilové pneumatiky, nebo ty úplně standardní. Ať už se jedná o kteroukoliv z možností, každá z nich s sebou přináší určité výhody i nevýhody.
Pneumatiky s nízkým profilem
Nejprve je důležité si vůbec uvědomit, co znamená pojem nízkoprofilová pneumatika. Například jedna z nejpoužívanějších velikostí je 205/70 R16. U tohoto značení je právě číslo 70 poměr výšky dezénu (udává se v procentech) k šířce pneumatiky. Obecně platí, že pokud je hodnota druhého čísla nižší než 60, jedná se o nízkoprofilovou gumu. Naopak pokud číslo přesáhne hranici 80, je považována za vysokoprofilovou.
Výhody nízkoprofilových pneumatik
Tento druh pneumatik se používá nejčastěji u závodních automobilů. Oproti běžným typům jsou navíc širší a vysoce profilované, protože musí zajistit dostatek vzduchu (podle hmotnosti vozidla) uvnitř pneumatiky. Mezi jejich výhody patří například prestižní a sportovní vzhled, dobré vlastnosti při dynamickém brzdění a nabízejí také lepší akceleraci. Jejich nízký profil navíc výrazně snižuje houpání vozidla během jízdy a umožňuje stabilnější průjezdy zatáčkami. Důležitým plusem je také kratší brzdná dráha, a to až o 5–10 %.
Ze samotných fyzikálních zákonů vyplývá, že širší profil pneumatiky zvětšuje stykovou plochu mezi kolem a vozovkou, což zvyšuje bezpečnost celé jízdy. Vůz je díky nim za jízdy také poddajnější a předvídatelnější. Další plus představuje jejich lepší ekonomičnost díky sníženému odporu vzduchu, což znamená, že díky nim automobil také spotřebuje o něco méně paliva.
Nevýhody pneumatik s nízkým profilem
Zásadní nevýhodou u těchto typů pneumatik je jejich tvrdost při jízdě. Obecně se hůře vyrovnávají s nerovnostmi a řidič i cestující je tak více pocítí, zejména však ve vyšších rychlostech. S tím je spojeno také vyšší riziko proražení pneumatiky a dokonce i poškození ráfku. Pneumatiky jsou obecně navrženy tak, aby částečně pružily a absorbovaly nárazy. Ty nízkoprofilové však mají tuto schopnost omezenou, a tak dochází k většímu opotřebení podvozku, který musí všechno tlumit sám.
Další nevýhodou je jejich hlučnější provoz, v porovnání s normálními pneumatikami. Ten je způsoben jak tvrdostí, tak i větší šířkou celé gumy. Značný rozdíl je také v jejich ceně. Pneumatiky s nízkým profilem jsou dražší než ty vysokoprofilové. Jsou rovněž náročnější na servis, což se taktéž odrazí na cenách pneuservisu.
Záleží také na stylu a podmínkách jízdy
Pokud tedy nevíte, zda je lepší koupit nízkoprofilové, standardní, nebo vysokoprofilové pneumatiky, zamyslete se nejdříve, pro jaké účely vám mají sloužit. V případě, že budete jezdit dlouhé a svižné trasy po dálnicích, je vhodnou volbou pneumatika s nízkým profilem, protože právě na tento styl jízdy je navržena. Naopak pro pomalejší jízdy s možností pohybu v terénu je rozhodně lepší si vybrat vysokoprofilové nebo standardní pneumatiky, které se tomuto terénu přizpůsobí. A jaké jste zvolili vy?