Také jste už zjistili, že kdysi drahá auta můžete dnes koupit jako ojetiny za zlomek jejich ceny? Pojďme se podívat, čím to je, a proč si luxusní auta neuchovávají svou cenu.
Že vaše auto ztratí na hodnotě ve chvíli, kdy opustí vrata prodejny aut, minimálně o třetinu, je dnes už známá věc. Stejně tak se ví, že nové auto v prvních třech letech ztratí minimálně polovinu své původní hodnoty. I u běžných aut, jakými je Škoda Superb, je pokles v rozmezí tří let cca 35%.
Opravdu luxusní auta ztratí do 10 let i přes 90 % své hodnoty. A jakých aut se to vlastně týká? Například neobvyklá značka, luxus nepřiměřený standardu výrobce, exotický původ nebo špatná pověst na trhu – to vše devalvuje cenu vozu přímo kosmickou rychlostí. Jsou tu samozřejmě rizika ve formě potenciálně vyšších nákladů na opravy. Důležité je ovšem vybrat si ten správný vůz, abyste na jeho případných opravách neprodělali kalhoty, a k tomu je důležitá historie vozidla. Je příjemné koupit si luxusní vůz, ale co když sloužil v cizině několik let jako taxi a prodávající vám to zapomněl sdělit? V tom případě získáte auto, které má to nejlepší už za sebou.
Co se tedy dá očekávat od luxusního staršího auta?
Jednoznačně zvýšené provozní náklady. I když auto levně koupíte jeho údržba levná nebývá. Bude několikanásobně dražší než u jakéhokoli běžně prodávaného vozu. Už jen kvůli hodinovým sazbám v originálních servisech, cenám náhradních dílů, které jsou specifické a často špatně sehnatelné. Automobil bude mít i dražší pneumatiky, a budete je měnit častěji, kvůli váze a výkonu vozu. A totéž platí i pro povinné ručení nebo pro havarijní pojištění, které se také vcelku pro atypický vůz prodraží.
Na luxusní ojetinu tedy „musíte mít“. Její nižší pořizovací náklady vyváží její servis a případné opravy.
Která auta se ale vyplatí pořídit, pokud už chcete mít luxusní vůz za malé peníze?
Jste-li fanoušci BMW, dívejte se po řadě 7, generace E65 po faceliftu. Takové auto v dobrém stavu lze sehnat v rozmezí 150–250 tisíc, přičemž horní limit už slibuje opravdu kvalitní exempláře.
Pro Milovníky Mercedesu je nabídka ještě širší, a to zejména ve třídě S. Ideální, pokud chcete aby vám auto ještě dobře posloužilo, je sáhnout po verzi S 500, ve které seženete pěkný kus kolem 250 tisíc korun.
Půjdeme-li v žebříčku luxusu ještě výš, můžeme se podívat na Porche Cayenne. Některá jsou dokonce dražší než nová, ale netýká se to rozhodně všech modelů. Nicméně dobré Porsche Cayenne po faceliftu můžete sehnat již za cenu ojetého Mercedesu. Konkrétně ale u Porsche se právě servisní náklady pohybují opravdu v závratných výškách. Je tedy na místě vybírat opravdu auto, které nebude potřebovat měsíčně strávit několik dní v servisu.
A jak to vypadá s italskou klasikou Maserati? Maserati Quattroporte vypadá jako opravdová lahůdka, ale jeho ceny padají rychleji, než parašutista před otevřením padáku. Nicméně možná právě to dělá právě toto auto zajímavým. Můžete jej mít už za cenu kolem 300 tisíc Kč a pro případ, že byste nechtěli nechat celý svůj plat na benzínce, je možné sehnat auto i s přestavbou na LPG.