Selhání brzd může potkat každého motoristu, dokonce i toho, který udržuje své vozidlo v perfektním a pravidelně kontroluje všechny komponenty a systémy. V případě selhání zpravidla zbývá několik sekund do kolize, a proto by každý řidič měl mít alespoň mlhavou představu o tom, co a jak v takové situaci dělat, aby se vývoj událostí neubíral podle nejhoršího scénáře.
Nesprávně zvolená brzdová kapalina, opotřebované destičky, netěsnosti, zaseknutí konstrukčních prvků, opotřebení kotoučů – a to není úplný seznam důvodů, proč brzdy v automobilu mohou v nejnevhodnější chvíli odmítnout poslušnost. Výkon brzdového systému samozřejmě do značné míry závisí na pravidelnosti a kvalitě údržby. Nikdo však není proti jejich selhání 100% pojištěn, ani ten nejpečlivější a nejpozornější majitel auta. To znamená, že každý řidič by měl vědět, co dělat, když brzdy selžou.
Selhání brzd je mimořádně nebezpečným incidentem jak pro lidi uvnitř auta, tak i mimo něj. Jak vše skončí, závisí na správnosti a včasnosti akcí motoristy. První a nejdůležitější věcí, kterou je v takové situaci potřeba udělat, je proto zachovat klid.
Nejlepší věc, kterou musíte udělat, je pomalu zpomalit podřazováním. Funguje to stejně dobře pro automobily s automatickou převodovkou i pro vozidla s manuální převodovkou. Současně se doporučuje zapnout výstražná světla, aby bylo ostatním jasné, že v autě došlo k poruše. Rovněž je nutné pokračovat v sešlápnutí brzdového pedálu rytmickými pohyby. Existuje značná šance, že vám to umožní rozpumpovat systém, který selhal, a zpomalit.
Pokud rychlost není příliš vysoká, můžete její vynulování zrychlit manévrováním ruční brzdou. V žádném případě by však neměla být zatažena ostře a nadoraz – je nutné pouze trochu „vytáhnout“ páku nahoru a pravidelně ji uvolňovat. Pokud nedojde k problémům s okolním provozem, můžete zkusit zrychlit pokles rychlosti zvýšením tření: jeďte na stranu silnice s pískem nebo sněhem.
V nejkritičtějších situacích, kdy se pokus o zpomalení „konvenčními“ způsoby rovná ohrožení života a zdraví ostatních, je třeba brzdit extrémními metodami. Musíte nasměrovat auto do nějaké měkké přírodní překážky nebo ho dokonce odklonit z cesty. K tomu musí být samozřejmě všichni lidé v kabině připoutaní. Nouzové brzdění pomocí překážek se provádí pouze v nejkritičtějších případech, kdy alternativou k havarovanému autu a zranění je zabití člověka.