Nečekaný průlom: EU schválila zcela jiné palivo, spalovací motory zůstanou. EURO 7 se odkládá

Ačkoli neustálé změny ze strany orgánů EU začínají připomínat brazilskou telenovelu, v tomto případě rádi odpouštíme. Vypadá to totiž nakonec na zachování spalovacích motorů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Blížící se rok 2025 a s ním spojený nástup nové, super přísné normy EURO 7 znamenal pro mnohé výrobce „stopku“ ve vývoji spalovacích motorů. Jen o deset let později měl totiž přijít jejich úplný zákaz. „K čemu budeme něco pracně a draze vyvíjet, když to za pár let budeme moci tak maximálně vyhodit do popelnice.“ Nevím, jestli přesně takto, ale nějak podobně se určitě nad omezením vývoje i výroby spalovacích motorů u některých výrobců diskutovalo. Nakonec je ale zase všechno jinak. Jak? Pojďme se na to společně podívat.

EU konečně prozřela a uznala rozumné argumenty

Nejnovější zprávy z Bruselu jsou totiž jistě povzbuzující pro ty z nás, kdož upřednostňujeme tradiční benzín a naftu před elektromobily. Evropská unie totiž přijímá nový přístup k palivům a odložila zavedení kontroverzních emisních norem Euro 7. Vypadá to, že Evropská unie tak reagovala na žádosti několika členských zemí (iniciované mezi jinými i Českou republikou) a začala přehodnocovat své plány na rok 2035. Tuto informaci sdělil poslanec Evropského parlamentu Massimiliano Salini.

Ministr dopravy Kupka: Demonstraci Čechů proti emisní normě Euro 7 vnímám jako projev selského rozumu

Na svém Facebooku 24. července t. r. oznámil, že nové biopalivo bude zařazeno do kategorie „CO2-neutrálního paliva“. To je zásadní historické rozhodnutí. Zavedení naprosto nového pojmu „CO2-neutrální palivo“ obnovuje princip technologické neutrality a současně snižuje hrozbu nuceného přechodu na elektromobily, jaký navrhoval viceprezident Frans Timmermans. Toto rozhodnutí dává prostor pro registrování benzinových nebo naftových motorů, které budou poháněny obnovitelnými zdroji energie, i po roce 2035.

Sociální rozměr je u evropského automotivu značný

Tím zachová dodavatelský řetězec v automobilovém průmyslu a zachrání se tak tisíce pracovních míst. Tato zpráva je radostná nejen pro konzervativní řidiče, kteří preferují spalovací motory, ale také pro opačnou stranu, tedy zastánce bezemisních paliv z důvodu ochrany životního prostředí. Není to však to jediné, co se na tomto přelomovém nedávném jednání probíralo. Podle Saliniho se hlasování také týkalo otázky EURO 7. Což je mimochodem další téma, kvůli kterému byla Evropská unie kritizována výrobci automobilů a různými zeměmi.

Studie potvrdila dávno tušené: Největší hrozbou pro Evropu a Česko jsou čínská auta. Politici musí konat, jinak přijde kolaps

Nový návrh, který byl zveřejněn dnes, zahrnuje odložení zavedení normy EURO 7 o 5 let, čímž se její účinnost posune na rok 2030. To je pouhých pět let před rokem 2035, kdy má být navždy zakázán prodej nových benzínových a naftových vozidel. Z této zprávy mají pochopitelně radost především výrobci automobilů. Znamená to pro ně totiž, že se jim stále vyplatí vyvíjet a vyrábět nová auta se spalovacím motorem, protože trh s nimi bude v Evropě fungovat ještě několik dalších let.

Nejvyšší komisař EU zarazil zákaz spalovacích motorů v roce 2035. Stačila mu jedna chytrá věta

Nemůžeme si však odpustit jemně ironickou poznámku. Netuším, co všichni politici Evropského parlamentu dohromady ví o výrobě automobilů a nutných procesech, než se v takto složitém odvětví prosadí nějaká změna. Měnit ale složitá a zásadní rozhodnutí stylem podobným, jakým se mění ponožky, není opravdu nic, co by automobilkám pomohlo. Pracně „předělají“ výrobu na elektro, změní technologie a pak jim někdo oznámí, že „odvolávám, co jsem odvolal, slibuji, co jsem slíbil“? To snad ne.

Jak to vidíte vy, udrží se v Evropě nakonec spalovací motory?

Myslíte, že se to nakonec povede a spalovací motory s námi zůstanou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články