První čínský elektromobil Zeeker pro náš trh: Nejen Němci, ale i Češi už mají velký zájem. Až toho fešáka uvidíte, pochopíte proč

Dalším z početné „armády“ čínských bojovníků, kteří se vydali dobýt Evropu, je prémiová divize Geely – Zeekr. Její první model asi zamotá hlavy lidem od Audi. A také u Škody.

i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Ptát se na to, kdy začne invaze čínských automobilů do Evropy, je asi stejně pošetilé jako chtít po orlovi, aby se konečně naučil pořádně létat. Dávno to umí. A Číňané dávno expandují na starý kontinent, kde si možná ne všichni chceme připustit, že doba hájení a „evropského klidu“ definitivně skončila. Kdysi jsme se smáli Japoncům, pak Korejcům, pak Číňanům… Jak to v prvních dvou případech dopadlo, víme, u Číny to může být ještě dramaticky horší. Pojďme se na to podívat společně.

Evropa má dost problémů sama se sebou

A rovnou odpověď na logickou otázku: proč horší? A dokonce dramaticky horší? Z několika důvodů:

Důvody „čínského zázraku“ v Evropě:

  • Čínská invaze přichází v době, kdy „Evropa bojuje sama se sebou“, ať již s novou normou EURO7, nebo koncem spalovacích motorů.
  • Automotive v Evropě se stěží vzpamatoval ze všech krizí (covid, čipy, Ukrajina), a už musí řešit další – Čínu.
  • Čínské prodeje evropských značek dramaticky poklesly.
  • Čínská výroba elektromobilů je založena mj. na státních dotacích a pobídkách, které se následně promítají do cen, jimž je v tržním hospodářství obtížné konkurovat.

Jinými slovy, tady se nebojuje jenom s čínskými automobily, tady se bojuje s Čínou jako takovou a její agresivní státní politikou, která když se pro něco rozhodne, tak to zkrátka dokáže. I kdyby se měla zeměkoule točit pozpátku. Ti starší z nás dobře vědí – co si strana usmyslí, to je víc než zákon. A tady si zkrátka usmyslela, že dobude světový a evropský trh s automobily, pochopitelně v drtivé většině s elektromobily. Výrobcům v Evropě nezačínají lehké časy, tuším.

Čína nemá jen levné vozy pro masy

Jako další evropský pán na holení přichází prémiová značka od Geely – Zeekr. Jestli vám to foneticky zní podobně jako německé „sígr“, tedy vítěz, zní vám to dobře. Prodeje jsou zahájeny v Nizozemsku a Švédsku, přičemž v Nizozemí budete s překladem pro změnu blízko u moře. Rozumíme si? Tohle není DongFeng, při vší úctě k němu, tady se jde po klientech Audi nebo BMW a nic se neponechává náhodě. Jejich peněženky a bankovní konta za to totiž opravdu stojí.

MG opět nezklamalo, jejich nové auto je naprostý hit a přepíše všechny rekordy v poměru cena/výkon

A když se na model „001“ (tady měla fantazie, pravda, dovolenou) podíváte, dáte mi tuším za pravdu. Navýsost elegantní karoserie (vidím tam jenom já Panameru?) a parametry, nad nimiž se e-tron od Audi musí zamyslet: základní model 001 o výkonu 272 k, který má na zadní nápravě jediný elektromotor, poskytne s baterií 100 kWh dojezd podle WLTP 620 km. Začínat má přitom na 1 450 000 korunách. Souhlasíme, není to dumpingová cena jako od MG, ale tohle také není MG4, to se asi shodneme.

Čtyři poháněná kola a výkony jako Porsche

Výkonnější varianta 001 s dvěma motory a pohonem všech kol o výkonu 544 koní má dojezd 580 km v AWD a 610 km při odpojení předního motoru. Tato varianta, která je součástí výbavové řady Privilege, začíná na 1 650 000 korunách. V obou případech je maximální rychlost 200 km/h, u výkonnější varianty trvá zrychlení na 100 km/h 3,8 sekundy. Elektromobil se sportovními ambicemi a současně grand tourer pro snadný a rychlý přelet kontinentu? Myslím, že na tom něco bude.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Dobíjení za půl hodiny na stovky kilometrů

Navíc oby modely dobíjí opravdu rychle. Půlhodinka na nabíječce? Kávu, croissant a přečíst/odpovědět na maily? Nakonec to může být i příspěvek k bezpečnosti provozu. A to ještě pořád není všechno: Model 001 má i poměrně sofistikovaný podvozek: dvojité příčné rameno vpředu a víceprvkové vzadu. Varianta AWD přichází se vzduchovými pružinami a tlumiči s plynule měnitelným nastavením, které poskytují optimální rovnováhu mezi výkonem a komfortem. 

iZdroj fotografie: Zeekr

Mnoho EV má totiž vcelku tvrdé odpružení, které je laděno tak, aby uneslo značnou hmotnost baterie. Výsledkem je, že každý náraz bývá cítit – to ale nebude případ Zeekru 001 AWD. Tento fešák míří na klienty německých prémiovek, které budou svoje drahé a výkonné diesely měnit za elektromobily. A že jich bude. Na pozoru by se tak mělo mít nejen Audi, ale i naše Škoda, jejíž Enyaq iV je v případě vrcholných verzí dražší, než je Zeekr 001.

Přitom ale nevypadá, že je v čemkoli lepší. Jak to vidíte vy, mohl by tento čínský elegán zamíchat kartami na evropském trhu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Myslíte, že 001 způsobí špatné spaní u Audi? A nejen tam?

Zdroj: Zeekr
Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články