V roce 1896 byl na ruské výstavě umění a průmyslu ve městě Nižnij Novgorod vystaven první ruský automobil. Byla to práce dvou ruských inženýrů, Jevgenije Jakovleva a Pjotra Frezeho.Na výstavě v roce byly představeny všechny druhy tehdejších průmyslových výrobků – stacionární motory, těžební zařízení, zemědělské stroje. Právě zde Jevgenij Jakovlev a Pjotr Freze hrdě vystavili své první auto, které se mírně podobalo vozu Benz Velo. Nebyla to náhoda – a abychom byl spravedliví, Benzův vzor tehdy kopírovalo mnoho techniků.
Evgeny Aleksandrovich Yakovlev (1857-1898), bývalý poručík námořnictva, vyvinul na konci 80. let 20. století stacionární motor. Jeho úspěch ho podnítil k založení továrny v Petrohradě. Jakovlevův podnik v roce 1893 představil své motory na světové výstavě v Chicagu.
V Chicagu nebyl Jakovlev jediným ruským inženýrem. Pjotr Alexandrovič Freze (1844–1918) byl absolventem petrohradského báňského institutu. Po studiích získal práci v továrně na koňské povozy Karla Nellise. O několik let později se stal vedoucím továrny a stal se plnohodnotným partnerem majitele podniku.
Díky úsilí mladého těžebního inženýra, který představil nové technologie a originální konstrukční řešení, měla jejich továrna koncem 80. let 19. století vynikající pověst. Pjotr Freze vymyslel pro kočáry tažené koňmi mnoho technických vylepšení, například systém odpružení s listovými péry. Brzy se stal jedním ze zakladatelů Carriage-Building Joint-Stock Company Freze & Co. A právě Freze a Nellis se rovněž vydali na světovou výstavu.
V Chicagu představil Benz svůj nový, kompaktnější model Velocipede (Velo), který zaznamenal významný mezinárodní úspěch – bylo vyrobeno 1 200 kusů. Jakovlev i Freze se setkali právě u automobilu Ve a začali diskutovat o myšlence ruského automobilu. Ta se začala realizovat v roce 1895 a dokončena byla o rok později.
2. července 1896 noviny Nizhegorodsky Listok informovaly, že na Všeruské výstavě bude předveden první ruský samohybný vůz. Dne 19. července noviny krátce informovaly, že výstavu navštívil ruský císař Nicholas II (1868-1918) a že královskému páru byl předveden první ruský automobil s benzínovým motorem. Noviny zmínily, že odborný komentář poskytl inženýr Petr Freze. Reportér časopisu Samokat poznamenal, že mnoho návštěvníků výstavy bylo ohromeno „elegancí a lehkostí automobilu. Jeho cena byla odhadnuta na 1 500 rublů a dokázala jet rychlostí 20 verst za hodinu. “
Z řady důvodů automobil Jakovlev a Freze nevyvolával mezi ruskou vládnoucí elitou žádný velký zájem, protože většina již vlastnila automobily zahraniční výroby. A tak se vynálezci mohli spolehnout pouze na své vlastní zdroje. Širokou veřejnost nezajímaly technické inovace a výhody prvního ruského automobilu. Předčasná smrt Jakovleva v roce 1898 tyto snahy ukončila, ale Pjotr Freze se později dokázal ještě výrazněji zapsat do dějin ruské i světové techniky.