Půjde po roce 2035 ještě dovézt ojetinu z Německa? Bude vůbec možné přihlásit spalovací auto

V otázce dalšího provozu aut se spalovacími motory po roce 2035 panuje zřejmě víc otázek než odpovědí. Pokusili jsme se některé z nich shrnout do tohoto článku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Chvílemi zmatečné a chvílemi dokonce protichůdné informace z Bruselu o tom, jak to vlastně bude vypadat po roce 2035 s klasickými automobily, vzbuzují (někdy zcela zbytečné) otázky. Půjde přihlásit zánovní auto z Německa vyrobené v roce 2034? Přihlásím v roce 2036 starší auto s dieselem? A konečně, jak dlouho jej budu moci užívat? Na tyto a všechny podobné otázky se zaměříme v tomto článku. A i když nás chtějí poměrně citelně omezit, jedno je jisté: tak hrozné to nakonec nebude. Pojďme se na to podívat společně.

Verdikt Evropské komise hovoří jasně

Nejprve trocha materiálů z Evropské komise. Ta již několikráte potvrdila, že od roku 2035 bude platit zákaz výroby a registrace NOVÝCH spalovacích aut. Dovolili bychom si zdůraznit ono slůvko „nový“. To znamená, že od roku 2035 si nebudete moci koupit NOVÝ benzínový ani naftový vůz vyrobený po tomto datu. To ale samozřejmě neznamená, že v roce 2035 všechna tato spalovací auta ze silnic zmizí. Nezmizí, pochopitelně. A dokonce je budete moci dále přihlásit a používat. Jen s jednou podmínkou: nebudou mladší roku 2035.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Všechna auta poprvé registrovaná před rokem 2035 budou stále na trhu. Lze je kupovat, prodávat a dovážet ze zahraničí. Jinými slovy, budou tady s námi, dokud „nevypustí duši“. Nikdo vám (tedy zatím) nemůže nařídit, abyste je nahradili elektromobilem. To je ta pozitivní stránka věci. Ta druhá je zatím víceméně ve hvězdách. Dá se ale s pravděpodobností hraničící téměř s jistotou předpokládat, že „tu a tam“ vznikne nová daň, tu a tam vznikne „ekologický poplatek“ a další více či méně (spíše více) nepříjemné nástroje, jak vám život se spalovacím motorem ztížit.

Jak přežít rok 2035 s dieselem v garáži?

Cíl je totiž jasný již nyní a bude ještě jasnější po roce 2035: chceme ze silnic dostat „vše spalovací“ a uděláme pro to všechno. Jak se budeme moci bránit? Na to se v první půli roku 2023 odpovídá velmi těžko. Nějak určitě. Moje oblíbená (a celoživotně uplatňovaná) teorie pasivní rezistence bude myslím funkční i zde. Zkrátka budu mít stále svoje spalovací auto, budu se snažit nijak nevyčnívat, budu platit všechny poplatky a nebudu dávat různým orgánům záminku, aby se mému old school povozu „podívaly na zoubek“. Snad to bude stačit.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Další věcí je ale to, že již dnes se průměrné stáří vozů dovezených k nám z Německa blíží 14 letům. Teoreticky si tedy dokážeme představit, že auto vyrobené v Německu v roce 2034 dorazí do Čech v průměru v roce 2048. A česká rodina ho bude využívat ještě další roky. Tedy hodně po roce 2050. Teď jsme ale v roce 2023. Při dnešní extrémně turbulentní době, kdy se mění pravidla hry „z hodiny na hodinu“, se nedá absolutně predikovat, co bude v druhé polovině tohoto století.

Kde vlastně bude možné jezdit na benzín nebo naftu?

Nevíme, zda do roku 2040 nebo 2050 budou na silnicích vůbec nějaká spalovací auta. A pokud, za jaké peníze budou jezdit, co bude stát benzín nebo nafta a co budou stát případná syntetická paliva. Stejně jako se mohou posunout elektro technologie a elektromobily se brzy stanou životaschopnou a příjemnou alternativou. Druhým problémem je, že na naftu, benzín a spalovací auta obecně mohou být uvaleny již zmíněné obrovské daně. A pro mnoho lidí to v tom okamžiku přestane být zajímavé.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Za další, bude přibývat čistých, nízko nebo zcela bezemisních zón. Jinými slovy, otázka může stát i takto: kde za 10 nebo 15 let vůbec budete moci řídit spalovací auto? A odpověď je dnes opravdu ve hvězdách. S jistotou se dá nicméně předpokládat, že v centru větších měst to opravdu nebude. V celém tom zmatku je více neznámých. A problémů. K čemu vám bude, když zákaz „obejdete“ a koupíte si auto se spalovacím motorem, když s ním nebudete moci nikam jezdit a jízda s ním bude několikanásobně dražší než jízda elektromobilem? Pak je celý vnitřní odpor a boj proti establishmentu stejně k ničemu.

Výrobcům se do nových aut nechce. Nedivíme se jim

Další otázkou je, kdo bude spalovací auta vyrábět? Evropští výrobci těžko, ti již nyní, 12 let před zavedením zákazu, hlasitě nesouhlasí s novými emisními normami. Proč? Protože se jim nevyplatí investovat do technologie, která bude „za chvíli“ zakázána. Při současné potřebě obrovských investic do elektromobilů. To je obrazně řečeno vyhazování peněz oknem. Otázka navíc není 2035, ale spíše 2030, za sedm let. Koupíte si za 7 let ještě nové auto se spalovacím motorem? Pokud ano, nebude levné.

iZdroj fotografie: Mazda

Neb kdo bude investovat do technologie, která bude brzy vyřazena? Kdo to zaplatí? Zákazníci, pochopitelně. Pak je také otázkou, zda bude Evropská unie do roku 2035 vůbec existovat, a pokud ano, kdo jí bude vládnout? To vše se může během mrknutí oka změnit. Jinými slovy, v této oblasti je příliš mnoho neznámých na to, abychom na toto téma přišli s něčím smysluplným.

To pozitivní ale zůstává: můžete si koupit několik měsíců staré, zánovní auto i v roce 2035 a doufat, že vám nikdo nebude příliš komplikovat společné soužití s ním. Při zhruba 10– až 15leté délce životnosti onoho vozu je před námi ještě 22–27 let (snad) relativně bezproblémového soužití. Snad. Doufejme. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak vidíte svoje auto v roce 2036?

Zdroj: Politico
Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články