Kdysi nepopiratelná ekonomická výhodnost provozu dieselových aut se začíná pomalu vytrácet, vyhlídky do budoucnosti přitom nejsou růžové. Více v našem článku
Že je situace s palivy v Evropě spíše neutěšená, nežli cokoli jiného zažívá denně téměř každý z nás. Někdo má sice to štěstí a vlastní „magickou“ kartu od zaměstnavatele, za kterou tankuje i pro svoje potřeby a jeho rodinného rozpočtu se to tedy zatím nedotýká, většině z nás ale odtéká měsíčně za pohonné hmoty více a více peněz. A pokud jezdíte dieselem a kupujete naftu, je dost možné, že budoucnost nebude úplně růžová. Zajímavé souvislosti s vládcem Kremlu přinášíme právě v tomto článku.
Původní plány byly zcela jiné
Napadení a dobytí Ukrajiny totiž podle všeho Putin plánoval zcela jinak, než jak nyní probíhá. Podle dostupných informací se měl opakovat „Krymský scénář“, kdy ruské tanky vjedou vítězně a v podstatě bez boje do ukrajinských měst, všichni je budou vítat, Rusové bez průtahů a bez odporu převezmou klíčové instituce a bude „hotovo“. Že to byl opravdu, ale opravdu naivní plán víme už všichni, Ukrajina prokázala nebývalou míru statečnosti a odvahy při obraně svojí země.
A srovnávat jakékoli ekonomické dopady války s tím, co tato způsobila samotné Ukrajině je nemístné. Následné sankce na Rusko byly jedinou možnou odpovědí, nemůžeme dělat „denní byznys“ s někým, kdo okupuje část Evropy (jakkoli se tomu tak zatím v případě plynu děje). Faktem nicméně zůstává, že kohoutky s ruskou ropou se významně zavřely a Evropa řeší, co dál. A že toto řešení nepřijde ze dne na den je jasné a pociťujeme to nyní všichni.
Čtyři zásadní momenty, proč je nafta drahá. A bude
- Technické problémy: pro výrobu nafty je vhodnější ruská, těžká uralská ropa, evropské rafinerie jsou na ní nastavené. S nedostatkem tohoto typu ropy se ztěžuje výroba nafty na ziskové úrovni, tím se logicky zvyšuje její cena. Naopak benzín lze bez problémů vyrábět z dovozové ropy lehčího typu.
- Analytici nyní předpokládají, že po prázdninách klesnou ceny benzínu ve čtvrtém čtvrtletí roku poměrně výrazně. To stejné se ale pravděpodobně nestane s naftou, což povede k úvahám, nakolik má ještě provoz aut na naftu smysl. Přitom údaje společnosti Rystad Energy dokazují, že zhruba 40 procent osobních vozů v Evropě má dieselový motor.
- Evropská unie je přitom ve svém omezování velmi efektivní už nyní. V Evropě přibývá měst, do jejichž centra už naftovým autem zkrátka nevjedete. V kombinace s nedostupností/vysokou cenou nafty to může způsobit ještě rychlejší ústup od dieselů, než bychom si ještě před rokem dokázali představit. A to jak u nových, tak u ojetých
- A i po skončení války na Ukrajině bude pro mnoho firem nemožné navázat hned na přetrhané vztahy s Ruskem. Pro mnohé bude zkrátka ruská ropa navždy „out“.
Co se dá čekat v „naftové“ Evropě?
Co tedy můžeme čekat? Minimálně jisté je to, že provoz aut na naftu bude ještě nějaký čas méně ekonomicky výhodný, než tomu bylo doposud. U jedné rodinné Octavie TDI to asi půjde zvládnout, přepravní firmy se stovkami kamionů ale řeší zapeklitý problém, neboť razantní zvýšení nákladů nelze jednoduše promítnout do cen. Netuším, jestli přesně tuto situaci měl Vladimír Vladimírovič na mysli, když 24. února napadnul Ukrajinu, jisté ale je, že se mu to „povedlo“. Nezbývá než věřit, že důsledky pocítí především Rusko a Kreml, ne Ukrajina a zbytek Evropy.