Zaskočení řidiči dostávají pokuty za přestupky, které byly dříve „neviditelné“. Radary nově řídí umělá inteligence

Tohle je možná začátek konce, umělá inteligence nám začala sahat bez našeho vědomí do peněženky. Stát si vesele mastí kapsu.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Měření rychlosti není nic nového, popravdě je tady už desítky let. Řidiči už znají jak mobilní měření, tak stacionární systémy. Princip je jednoduchý. Na základě technické podstaty dojde buď k přímému změření rychlosti, nebo k výpočtu z rozdílu naměřených hodnot. Vozidlo je při měření vyfoceno. A pokud řidič překročil povolenou rychlost, je přestupek postoupen dál k řešení kompetentním úřadem. Doteď tedy řidiči při průjezdu radary řešili pouze povolenou rychlost. Teď je to ale jinak, a může za to umělá inteligence. Ta začala sledovat řidiče nad rámec rychlosti.

Radary už nejsou jako dřív, odhalí a pokutují víc než rychlost

Já jako motoristický expert, se vší pokorou, tohle nevidím rád. Nemyslím teď to, že řidiči dostávají více pokut za spáchané přestupky. S tím de facto souhlasím, pokud jsou tady nějaká pravidla, měla by se dodržovat. Nechci zpochybňovat podstatu samotné demokracie. Jakkoli si myslím, že monarchie je efektivnějším státním zřízením. Nelíbí se mi prosakování umělé inteligence do mnoha oborů. Nejprve je třeba si říct, co to je umělá inteligence. Ne každý to ví. Řada lidí si za AI představuje nějaké roboty nebo virtuální individua vykonávající nějaké úkoly. Tak to není.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Umělá inteligence neboli AI je „inteligence“ projevovaná stroji, zejména počítači s vhodným programovým vybavením. Stroje, respektive počítače řeší komplexní úlohy, typicky rozpoznávání či klasifikace, následně tyto informace analyzují a předkládají kompetentní výstupy. Ve formě textu, obrazu, zvuku, tedy mluveném jazyce. Zjednodušeně řečeno, AI na základě dostupných dat tvoří závěry, učí se. Umělá inteligence je technologie, která umožňuje strojům napodobovat (!) lidskou inteligenci.

Umělá inteligence pronikne i do aut. Bude nám kecat do řízení, ale to je pouhý začátek

To zahrnuje schopnosti jako učení se, rozpoznávání vzorů, řešení problémů a rozhodování. Ale o inteligenci srovnatelné s člověkem nelze mluvit. V autech je umělá inteligence už teď, a bude stále víc a víc. Tak minimálně v navigačních systémech některých značek funguje tak, že doporučuje lidem optimální trasu. Ale třeba také návštěvu nějaké restaurace. Historie AI sahá až do poloviny 20. století, kdy se začaly objevovat první teoretické základy.

Dříve hrála AI jen šachy, dnes nás hlídá a říká, kam máme jet

Vznikly jednoduché počítačové programy simulující základní inteligentní chování. V průběhu let se AI výrazně vyvinula díky pokrokům v oblasti počítačového hardwaru, algoritmů a dostupnosti velkého množství dat. Dnes se AI používá v různých oblastech, jako je zdravotnictví, finance, doprava, výroba, a dokonce i umění. Podle obecných závěrů prý umělá inteligence dokáže vést letecké souboje lépe než lidští piloti.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Americké letectvo už toto vyzkoušelo, simulovalo letecký souboj v reálu se stíhačkami, člověk versus počítač. Dále je třeba AI schopna určit riziko selhání srdce lépe než lékař. Lékařství je obecně oborem, kde AI prý umí diagnostikovat lépe než člověk. Dále zvládá AI s pomocí senzorů odhalovat lhaní či jiné emoce člověka. Tady už se blížíme motorismu. Od letoška jsou povinné systémy, které detekují v autech, jak se řidič chová, kam se dívá a podobně. Kdo myslíte, že za tím je? Jak bude AI pokročilejší, bude nás všechny v autech hlídat.

Kde je hranice? Leží mezi asistencí a špehováním s pokutami

Jestli se za volantem nedíváme do telefonu. V pořádku. Jestli nenadáváme. Jestli vulgárně negestikulujme. To už úplně v pořádku není. Jestli se nečertíme proti vládě. Proti Evropské unii. Proti umělé inteligenci. A pak zasáhne a bude po lidstvu. Dobře, toto prosím berte jako nadsázku, včera zrovna dávali v televizi Terminátora. Tak mne to nějak zasáhlo. Nicméně AI už rozhoduje o tom, jestli zaplatíme pokutu, nebo ne. Nové radary, které využívají umělou inteligenci, sledují řidiče a pokutují za dosud radary ignorované přestupky.

Jedná se zejména o používání mobilního telefonu za volantem. To přitom dříve nebývalo tak snadné odhalit. Nový systém nazvaný Monocam vyvinuli v Nizozemsku. Radary umístěné na dálničních mostech fungují nepřetržitě 24 hodin denně. Kamera sleduje provoz a umělá inteligence rozpozná, když řidič používá mobilní telefon nebo tablet. Automaticky pořízená fotografie řidiče je pak odeslána úředníkovi k ověření přestupku. Fikce? Kdeže, právě toto se jako nový systém osvědčilo v Německu.

Testování se osvědčilo, řidiči netušili nic a pak přišly pokuty

Během testovací fáze poblíž města Mainz odhalili kolem 20 přestupků za hodinu. A to i přesto, že na kontroly upozorňovaly velké tabule. Německo plánuje rozšířit používání Monocam radarů v celé spolkové zemi Porýní-Falc. Projekt „prokázal preventivní vliv a zvýšení bezpečnosti na silnicích“. Jinak řečeno, vybralo se ještě více peněz. Lze očekávat, že se tento přístup brzy rozšíří i do dalších evropských zemí, včetně ČR. Proč by ne. Pokuty za používání mobilu za volantem nejsou v roce 2024 zrovna nízké. Ve správním řízení až 10 000 Kč a 4 trestné body.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Budoucnost umělé inteligence je asi plná potenciálu, ale také kontroverzí. Očekává se, že AI bude hrát klíčovou roli ve vývoji nových technologií a řešení globálních problémů. Nicméně s rostoucím uplatněním AI přicházejí i obavy o bezpečnost. Jednou z hlavních obav je, zda by AI mohla být nebezpečná pro lidi. Existuje riziko, že by mohla být zneužita ke škodlivým účelům, například v kybernetických útocích nebo autonomních zbraních.

Umělá inteligence může být zneužita, a už se to děje teď

Další obavy se týkají ztráty pracovních míst v důsledku automatizace a potenciálního zneužití osobních údajů. V kontextu s těmito obavami se vědci a inženýři snaží zajistit, aby AI byla vyvíjena a používána bezpečně a eticky. To zahrnuje vývoj transparentních a zodpovědných AI systémů, které respektují lidská práva a soukromí. Už se formulují různá pravidla. Trochu mi to připomíná zákony robotiky. Které chrání teoreticky lidstvo před stroji. Jistě, jen sci-fi.

Ovšem pak vedle toho vidím všechny ty filmy, kde dojde k porušení pravidel, a říkám si, jestli v reálu tohle nemůže také nastat. No nic. Nové radary s umělou inteligencí představují pouze jeden z mnoha příkladů, jak tato technologie bude měnit náš každodenní život. Dá se očekávat, že přesně tohle je něco, co vlády všech zemí budou chtít. Je to levné vybírání dalších pokut do státní kasy. Jen budoucnost ukáže, jestli je dnešní „inovace“ vykročením na cestu správným směrem.

Mají být takové radary i u nás?

Zdroj: Polizei RLP
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články