Zařízení na měření hlasitosti se již nějakou dobu testují. Brzy se dostanou na velkou část silnic a majitelé hlučných aut a motorek si budou muset začít dávat pozor.
Pokud jste milovníkem hlasitých projevů aut a motorek, pravděpodobně nebudete příliš potěšeni. Už nějakou dobu se totiž na některých místech v Evropské unii testují radary, které dokáží měřit hluk. Plánuje se jejich zařazení na běžné komunikace, kde už nebudou pouze v režimu testování. Snaha o omezení hluku z motorových vozidel je dlouhodobým tématem, které se v EU řeší neustále. V současné době je těžké kontrolovat dodržování povolené hlučnosti, a proto byly vymyšleny tyto radary.
Dlouhodobé problémy s vysokou hlučností
Potíže s velkým hlukem se rakouské a německé úřady rozhodly vyřešit po svém. Minulý rok totiž plošně omezily jízdy motocyklů v určitých oblastech ve dnech, kdy se nepracuje. Od roku 2023 by mělo být podle Ministerstva dopravy zavedeno povinné měření hluku i na českých STK. Zatím se testuje ve Francii radar, který je k tomuto měření určen. Momentálně se neví, zda se časem dostane i k nám do České republiky.
Měření hluku na STK nebude velkým problémem pro ty, kteří si auto rádi upravují. Většina z nich si hned po STK na vozidlo namontuje různé tuningové věci. Opět je sundají až před další kontrolou. Namontují zpět originální kusy a kontrolou projdou. Taková situace se opakuje stále dokola. Poté s tuningem na vozidle dávají hlasitě najevo, jaké zvuky dokáže jejich auto vydávat. Je dost možné, že měření hluku na STK nebude dostačující pro to, aby tento problém přestal. Řešením by mohlo být to, že by se hlasitost aut měřila přímo v běžném provozu.
Radar, který by mohl pomoci
U aut, která projdou tuningem nebo si je lidé chtějí nějak upravit, dochází nejčastěji k výměně výfuku. Díky němu dokáže auto vydávat zvuky, které s normálním výfukem nejdou. Bohužel to má za následek velikou hlučnost, kterou je potřeba omezit. V Paříži se momentálně testuje radar, který se jmenuje Medusa. Cílem testování je to, aby tato zařízení fungovala automaticky.
Aby bylo možné jej zařadit do provozu, je potřeba několik věcí. Mezi nimi je zařazení nových vyhlášek upravujících maximální povolenou úroveň hlučnosti strojů a používání přístrojů na jejich měření. Dalším krokem je to, že testy radarů musí prokázat, že jejich používání je opravdu přesné. Radary fungují podobně jako radary na měření rychlosti. Nejde tedy o nic složitého. Pokud projede auto, které nebude splňovat povolenou maximální hlučnost, bude vyfocena RZ vozidla. Snímek je poté společně s pokutou zaslán majiteli vozidla.
Výhody a nevýhody
Tak jako se u každého tématu najdou protiklady, i řešení problému s hlučností má své zastánce i kritiky. Výhodou je to, že lidem, kteří bydlí v okolí rušných silnic se jistě od nadměrného hluku uleví. Vysoká hladina hluku dokáže u člověka způsobit zdravotní komplikace. Na druhou stranu kritici v radarech vidí další nástroj, jak z lidí tahat peníze. Radar testovaný ve Francii se zatím nerozšířil na jiná místa, ale může se dostat i do rukou EU, která bojuje proti nadměrnému hluku.
Jste pro nebo proti takovým radarům na území Česka?