Mapa míst: Kde radary měří rychlost a hlídají průjezd na červenou? Řidiči v Praze jsou pod neustálým dohledem kamer

Řidiči pozor, křižovatek s hlídáním jízdy na červenou je opravdu hodně. Na druhou stranu, všichni vědí, kde se to děje.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Projet v Praze semafor na červenou a dostat za to pokutu? Zbytečné. O čem to mluvím? O tom, že seznam křižovatek a semaforů, kde je průjezd na červenou sledován, není tajný. Hlavní město pracuje s řadou opatření, která mají zvýšit bezpečnost na silnicích a zpomalit řidiče na rizikových místech. Technická správa komunikací (TSK) zveřejnila seznam lokalit, kde jsou instalovány kamery měřící rychlost a monitorující průjezdy na červenou.

Kamery jsou všude kolem nás a sledují okolí obvykle 24/7

K čemu to? Za mne to je vlastně jasné. Toto opatření má podle magistrátu sloužit především ke zvýšení bezpečnosti a snížení počtu nehod na exponovaných místech. Tam, kde řidiči pravidelně porušují dopravní předpisy. Nicméně pro mnohé motoristy je otázkou, zda jde opravdu o snahu zvýšit bezpečnost, nebo jestli kamery jen představují další způsob, jak naplnit městský rozpočet. Já bych řekl, že na obou věcech je část pravdy. Praha se dlouhodobě potýká s problémem překračování rychlosti a nerespektování červené na semaforu.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Podle statistik, které jsou dostupné na stránkách TSK, jsou tyto přestupky jedním z hlavních faktorů vedoucích k nehodám ve městě. Většina kolizí na křižovatkách je způsobena právě tím, že řidiči nedodrží pravidla a projedou na červenou nebo nerespektují předepsanou rychlost. To ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu, drastický dopad to má na chodce a cyklisty. Právě proto se město rozhodlo investovat do kamerového systému, který má tato riziková místa pokrýt a zlepšit dodržování předpisů.

Fotografie z radarového měření ukázala těžce uvěřitelný záznam. Traktor měl naměřenou rychlost 263 km/h

Kamery na měření rychlosti jsou umístěny na několika klíčových trasách a dopravních uzlech. Například na Jižní spojce. Tam se pravidelně tvoří kolony a je zde zvýšené riziko dopravních nehod. Jižní spojka je nejvytíženější silnice v Praze a rychlostní limity zde bývají často překračovány. Co řidiči nevědí, je, jak měření na Jižní spojce funguje. Ve směru od Barrandova jsou za sebou čtvery kamery. Podle mých informací měří jak úsek první až druhý, tak také třetí až čtvrtý. A stejně tak celý úsek, tedy první až čtvrtý radar.

Kamery měří místně, na celém úseku, popř. kombinací obojího

Pokud máte jiné informace, podělte se prosím o své znalosti dole v diskuzi. Kamerové systémy jsou rozmístěny také na Strakonické, osazeny jsou také další vytížené tahy vedoucí do centra. Hlavní tepny jsou monitorovány nepřetržitě a každý řidič, který zde překročí povolenou rychlost, riskuje pokutu. Strakonická do centra, tam je podle mých informací hned dvojité měření. Padesátka na začátku a pak padesátka na celém úseku od radaru k radaru. Dalším sledovacím prvkem, který město zavedlo, je monitoring průjezdu na červenou.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tento přestupek je považován za jeden z nejnebezpečnějších, může vést k vážným nehodám. Kamery sledující průjezd na červenou jsou proto umístěny na křižovatkách, kde dochází k častým kolizím. Na seznamu těchto míst jsou například křižovatky na ulici V Holešovičkách nebo opět na Strakonické, kde je zaznamenáno velké množství incidentů právě kvůli ignorování světelné signalizace. TSK však nezůstala jen u toho, že tyto kamery nainstalovala.

Seznam míst, kde jsou kamery, není tajný, jde o věc veřejnou

Společnost zveřejnila seznam míst, kde se kamery nacházejí. Řidiči tak mohou snadno zjistit, zda na jejich pravidelné trase je některá z těchto kontrolních stanic. Podle TSK je cílem tohoto zveřejnění především to, aby řidiči byli o kamerách informováni a přizpůsobili tomu své chování. To má vést k větší bezpečnosti. Mně to přijde fér, vnímám to tak, že nejde jen o vybírání pokut. Že jde opravdu o to, aby řidiči dodržovali pravidla provozu.

Křižovatky v Praze s detekcí jízdy na červenou

  • K Barrandovu – K Holyni
  • K Barrandovu – Ke Smíchovu
  • K Barrandovu – Lamačova
  • Bělohorská – Kukulova
  • Bucharova – Pekařská
  • Generála Šišky – Československého exilu
  • Hartigova – Želivského
  • Chilská – Opatovská
  • Ječná – Sokolská
  • Jiráskův most – Janáčkovo nábřeží
  • Kolbenova – Kbelská
  • Legerova – Rumunská
  • Plzeňská – Jeremiášova
  • Poděbradská – Kbelská
  • Sokolská – Ječná
  • Střelničná – Ďáblická
  • Černokostelecká – Průmyslová
  • Českobrodská – Mladých Běchovic
  • Evropská – Alžírská

Jde o prevenci, anebo o vybírání pokut a plnou městskou kasu?

Na druhou stranu, kritici tohoto systému argumentují tím, že kamery nemají jen zvyšovat bezpečnost, ale také výrazně přispívají k naplnění městského rozpočtu. Podle nich by město mělo investovat spíše do dopravní prevence a edukace řidičů než do kamer, které mohou řidiče často zmást a zbytečně stresovat. Navíc je podle kritiků problém i v tom, že kamery jsou někdy umístěny na místech, kde se limity mění, což může řidiče mást a vést k nechtěnému překročení rychlosti.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jiřího K.

Například na úsecích v tunelu Blanka se rychlostní limit mění často, a pokud řidič tuto změnu přehlédne, může snadno přijít o body i bez úmyslného porušení pravidel. Oficiálně je cílem snížit počet nehod a zvýšit bezpečnost na rizikových místech, posunout provoz k plynulejšímu a bezpečnějšímu v celé metropoli. Pokuty?

Samozřejmě, do kasy se hodí. Znovu připomínám, že seznam míst, kde jsou kamery instalovány, najdete na stránkách TSK. Doporučuji každému řidiči, aby se na tento seznam podíval. Bude tak mít přehled, kde se kamery nacházejí, může to pomoci přizpůsobit chování a vyhnout se zbytečným pokutám. A jistě, pomůže to ke zvýšení bezpečnosti. Nebo to vidíte jinak?

Víte, kde je hlídán průjezd na červenou?

Zdroj: TSK
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články