Neukázněnost českých řidičů (a nelichotivá bilance dopravních nehod) vedou k tomu, že „neškodné“ radary se změní na nelítostné zapisovače našich silničních hříchů.
Tu situaci znáte myslím všichni – jedete si pěkně v klidu po známé trase, kde vás vždycky vítal jen neškodný radar zobrazující rychlost. Zobrazí, ukáže, pohrozí zablikáním – ale tím to také skončí. Klid, nikdo nic neviděl a nic nemilého do schránky (ať už datové, či poštovní) nepřijde. Jenže co to? Změna je tu. Zčistajasna začnou chodit pokuty. Přesně to se teď děje na silnicích v Čechách a na Moravě. A navíc nikdo nemá jistotu, že to na této silnici také skončí. Uzavíráme sázky? Sázím rozhodně na rozšíření o další místa. A víte co? Pojďme se na to podívat rovnou společně.
Od nevinného měření k pokutové smršti
Silnice I/43 je jedním z nejvytíženějších tahů na jihu Moravy – denně tudy projede kolem 23 000 aut. Radary tu sice stojí už roky, ale dlouho fungovaly jen na oko. Řidiči si zvykli, že ukazují rychlost, ale na pokuty se nehrálo. Dosud se nehrálo. Nicméně už se hraje. A radary v Kuřimi a Lažanech už neslouží jen jako neškodné „signalizátory“, ale zasílají „apartní fotografie“ na úřady. A ty pak rozdávají pokuty ve velkém.
V Kuřimi spustili takovýto „pokutový armageddon“ v lednu tohoto roku. A již během prvního měsíce napočítali 1 700 přestupků. Absolutní rekordman? Frajer, co se řítil 130 km/h v úseku se sedmdesátkou. To je jasně o řidičák. V Lažanech, kde platí padesátka, zase někdo uháněl 111 km/h. Během deseti dnů tam padlo 800 pokut! Úředníci v Blansku kvůli tomu dokonce hledají posilu na jejich vyřizování. Jinými slovy: pokud hledáte administrativní job, určitě bych se jim ozval.
Proč se čekalo tak dlouho?
Otázkou zůstává, kde došlo k onomu „bodu zlomu“. Kde se nevinné ukazovatele rychlosti změnily na generátory pokut. Na dotaz příslušnému odboru městského úřadu v Kuřimi dostala redakce AutoŽivě.cz obecnou odpověď, že měření rychlosti je v souladu s uplatňovanou strategií zvyšování bezpečnosti na silnicích atd. Což jsme v zásadě očekávali. Podle zkušeností z jiných (a podobných) případů se ale ostrý provoz spouští až po důkladné kalibraci a testování.
Nelze tedy jen postavit radar a čekat, až se naplní městská kasa. Čili jsme se nějakou dobu mohli utěšovat, že „sice měří, ale nevybírá“. Což se ale právě stalo. Teď už radar funguje na sto procent a důsledek se dostaví. Znovu se tak potvrzuje jedno pravidlo – dokud jistá skupina řidičů neuvidí reálnou pokutu a reálný postih, pravidla berou na velmi lehkou váhu. Jakmile ale začnou chodit obsílky a začne to „lézt do peněz“ (a do bodů), náhle všichni zpomalí.
Malý výlet do zajímavé historie D43
Když už jsme u té silnice Brno–Svitavy, přidáme jeden zajímavý fakt – ta měla být totiž už dávno jen provizorium. Dálnice D43 (značená takto od roku 2016 do konce roku 2020, nově začala být označována jako silnice první třídy I/43, později jako I/73, aby nedocházelo k záměně se současnou silnicí I/43) se totiž začala stavět už za druhé světové války, ale nikdy nebyla dokončena. Jinými slovy: místo komfortního tahu máme úsek, kde se střetávají historické plány s moderní realitou – a se záplavou aut. Do roku 2027 by měly vzniknout tři nové mimoúrovňové křižovatky, které by měly situaci aspoň trochu zlepšit. Doufejme v to.
Měřících radarů bude na českých silnicích přibývat
V Kuřimi to celé ale nekončí. Už do konce března se rozjedou nové úsekové radary i na trase Brno–Mikulov–Vídeň. A kde? Přesně tam, kde se čtyřproudá D52 zužuje na dvouproudou silnici. Kdo tudy někdy jel, ví, že řidiči tu zhusta na omezenou sedmdesátku kašlou – a je to tím pádem vysoce nehodové místo. Asi i tady opravdu zabere jen represe, nedá se nic dělat. Nebo to vidíte jinak? Má při vyhlášené české neukázněnosti šanci i něco jiného než represe a radary? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!