Zkušeným řidičům asi netřeba něco vysvětlovat, natož jim říkat, že dělají něco špatně. Jenomže ne každý ovládá řazení (a koneckonců i samotné auto) tak, jak by měl. Celkem pravidelně jsou na ulicích k vidění řvoucí motory, „poskakovací“ auta, i další následky špatné práce se spojkou a řadící pákou. Ale co je příčinou takového chování vozidla, pokud pomineme chybu mezi volantem a sedačkou?
Nepouštějte spojku příliš zbrkle
Spojka je prostředníkem mezi ozubenými koly, a zajišťuje jejich hladké rozpojování a opětovné spojení. Jenomže to vyžaduje svůj čas, a pokud najednou prudce dupnete na spojkový pedál, vyletí otáčky vzhůru – tím dojde k nadměrné zátěži a zbytečnému opotřebení motoru. Naopak v případě, že byste ji pustili příliš rychle, nedojde k opětovnému spojení nebo do sebe ozubená kola zaklesnou příliš rychle, což způsobí prudký záškub a zarachtání motoru (pravděpodobně i úplné zastavení).
Ono se to hůře vysvětluje někomu, kdo v autě vůbec neseděl, nebo řidičům, co už léta neumí řadit. Pozvolně se musí spojka nejenom pouštět, ale také sešlapávat. Pokud na to nemáte cit, zapřete si nohu patou o podlahu, čímž si vytvoříte opěrný (stabilizační) bod, potom jde sešlapávání i pouštění spojkového pedálu mnohem snadněji.
Raďte až v momentě, kdy to motor potřebuje
Řazení neznamená jenom změnit polohu páky, ale také správné načasování. Pokud totiž zařadíte při nízkých otáčkách, auto nepotáhne a může ztrácet na rychlosti – to platí zejména při jízdě do kopce. V takovém případě budete muset znovu podřadit, takže jste v závěru dvakrát (a zbytečně) měnili rychlost. Opačný případ je pozdní zařazení vyššího rychlostního stupně a neustálé zvyšování rychlosti, takže může dojít k přetočení motoru. To poznáte, resp. uslyšíte hned, protože bude hučet jako by se měl každou chvíli rozskočit.
Doporučujeme: Přidržutje spojku v záběru, ušetří vám spoustu času
Když brzdíte, nevyřazujte na neutrál
Nezáleží, jestli pozvolna dojíždíte k semaforu nebo prudce šlapete na brzdu. V každém případě byste měli využít brzdný účinek motoru a podřazovat na nižší rychlostní stupně, eventuálně dojezdit na co nejnižší možnou rychlost, a těsně před začátkem „zakuckávání“ motoru vyřadit na neutrál a dobrzdit brzdou (časem získáte cit, takže na to nebude potřeby myslet). Pokud byste ale letěli stovkou, najednou vyřadili na neutrál a dupli na pedál, bude brzdový mechanismus nadměrně zatížený, a dojde k prodloužení brzdné dráhy.
Auto totiž po vyřazení na neutrál „vystřelí“ kupředu, protože ztratí onen brzdný efekt motoru. Už jenom tohle brzdnou dráhu prodlouží, protože na to 99 % rodičů není připraveno nebo reaguje později (a ano, i šlápnutí na brzdu o vteřinu déle je v krizové situaci rozhodující).