V Rakousku vám policie zabaví auto za přestupek, který v ČR děláte na denní bázi. Zpět si ho můžete vykoupit za tržní cenu

Překročení povolené rychlosti a následná policejní kontrola jsou vždy nepříjemné, speciálně při cestě na dovolenou. V Rakousku šli ještě o kus dál, domů pak jeďte klidně stopem.

i Zdroj fotografie: Zemská policie Rakouska
                   

O přísnosti a nekompromisním jednání rakouských policistů by se daly napsat romány. Pravda, často by neměly úplně veselý konec, speciálně ty, kde je přestupek jasně doložitelný a kde se navíc jedná o překročení dovolené rychlosti. Rakouská policie tohle opravdu nemá ráda a výše pokut, které za to rozdává mnohým Čechům (a pochopitelně nejen Čechům), už nejednou citelně nabourala rozpočet na příští dny. Ani to však nestačí, Rakušané celý model trochu „vytunili“ – a vy můžete být bez auta. Pojďme se na to podívat společně.

Osobní vzpomínka na rakouskou policii

A nemohu než přidat jednu osobní vzpomínku na rakouskou policii. Nebo vlastně dvě. Ta první je už z doby docela dávné, kdy jsme si užívali otevřených hranic na západ a zjišťovali, jak se dá dojet k moři na (prodloužený) víkend do Itálie. A v pondělí ráno být zpátky. S omezeným rozpočtem, ve starším Kadettu, ale kdo by se nad tím tehdy pozastavoval. Byli jsme mladí. Jednou jsme se s partnerkou rozhodli, že ušetříme a vynecháme placenou cestu na Brennerský průsmyk a projedeme si vesnice pod dálnicí, která k němu vede.

iZdroj fotografie: Opel

Kdo to tam znáte, potvrdíte mi, že místy tam jsou opravdu skvostná panoramata a výhledy, včetně těch na stavební dílo vetknuté do skály a zkracující cestu do Itálie. Opravdu se tam dá dlouhé minuty kochat. A jak jsme se tak kochali, přehlédl jsem někde tuším „třícítku“. A projel ji, opět už jenom tuším, něco kolem 60. Nic extra, žádné nebezpečí. Za měřeným úsekem stála rakouská policie a zbytek vám asi nemusím popisovat. Ano, bylo to opravdu hodně nepříjemné jednání. A opravdu jsme „ušetřili“.

Uchránit osobní věci dalo práci

Animozita z mužů zákona popravdě čišela, nevím, jestli k ní „pomohl“ tehdy mohutně probíraný Temelín, ale zkrátka si na nás opravdu zgustli. Speciálně tehdy, když jsem jim (naštěstí mojí ne zcela nejhorší němčinou) vysvětlil, že nemáme opravdu peníze, že jsme všechno utratili o tom víkendu a máme tak tak na naftu a dojezd domů. Karty pochopitelně ještě nebyly. Zkrátím to. Dalo nám opravdu práci nepřijít tehdy o horské kolo v autě a autorádio k němu, na oboje dvoje si totiž muži zákona dělali nepokrytý zálusk jako na kompenzaci.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Já je v podstatě chápu, dělali jenom svoji práci, opravdu jsem tu rychlost překročil a mých tehdy tuším 30 nebo kolik západoněmeckých marek je absolutně neuspokojilo. A byli připraveni se „uspokojit“ jinak. A mysleli to vážně, což mi naštěstí po chvíli došlo. Tedy to, že nežertují. V Čechách to totiž tehdy bylo nemyslitelné. Zkrátím to podruhé: znalost rakouské historie, charisma a podobně kvalitní němčina mojí tehdejší partnerky, spolu s objevenými lahvemi Plzně v kufru nakonec vyloudily úsměv na tváři jednoho z nich. A měli jsme vyhráno.

Raději o 10 km/h pomaleji, než o 5 km/h rychleji

O těch 30 marek jsme sice přišli, ale odjeli jsme se všemi věcmi. Lovím v paměti, jak jsme tehdy vlastně dojeli domů, něco mi tam naskakuje o nějakém telefonátu v Německu, ale to už není podstatné. Podstatné je, že jsem si na hodně dlouhou dobu zapamatoval, že v Rakousku se opravdu vyplatí úzkostlivě hlídat povolenou rychlost. A raději o 10 km/h pomaleji, než o 5 km/h rychleji. A myslím, že nejsem zdaleka sám, kdo má rychlost na rakouských silnicích spojenou s podobně „sugestivním“ zážitkem.

Radary definitivně zmizí ze silnic, slouží pouze k vydělávání peněz. Vypadá to jako průlom

No a od toho roku je to celé ještě podstatně dramatičtější. A pro někoho to může znamenat vpravdě milionovou pokutu. Jak je to možné? Jak uvedla rakouská agentura APA, rakouští policisté mají nyní při postihování překročení rychlosti možnost bez milosti zabavit vozidlo řidiče, s kterým byl spáchán přestupek, a to poslat do dražby. 70 procent výnosu z takovéto dražby půjde na konto státního fondu pro bezpečnost dopravy, zbylých 30 procent pak do kasy města nebo obce, v jejímž katastru byl přestupek spáchán.

Pokuta za několik milionů? V naší zemi to není problém

Zní vám to jako sci-fi? Jenže není. Pochopitelně, při nepozornosti a překročení maximální rychlosti například o 15 km/h vám nikdo auto zabavovat nebude, policistům postačí vaše platební karta nebo bankovky s logem €. Pravidlo má platit v těchto dvou úrovních: V té první půjde o překročení rychlosti v obci o 60 km/h a více a mimo obec o 70 km/h a více. Policie vám zajistí auto jen předběžně. Do dvou týdnů pak příslušný obecní úřad rozhodne, zda vozidlo zabaví natrvalo.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pokud nepůjde o překročení limitu o maximálně 79 km/h v obci a o maximálně 89 km/h mimo obec, dostane řidič auto nazpět. Ovšem jen za předpokladu, že v posledních čtyřech letech nespáchal žádný rychlostní přestupek. A pokud zaplatí tučnou pokutu, pochopitelně. Pokud ale překročení limitu bude v obci o 80 km/h a mimo obec o 90 km/h, může se řidič se svým autem rovnou rozloučit, i kdyby to bylo Porsche za 5 milionů. A i v případě, že je jeho rejstřík dopravních přestupků čistý.

Policie může pokutu na místě zdvojnásobit. Stačí, abyste řekli jednu špatnou větu

Zdá se vám to drsné? Možná to drsné je, ale třeba v případě zmíněného Porsche a neovládnutí se to není vůbec nereálná situace. Jet 220 na dálnici je s podobně výkonným vozem zcela bez problémů, nicméně pokud vás chytí, bude to opravdu, ale opravdu drahá zkušenost. Pokuta za 4 a více milionů? Proč ne. Novela má vstoupit v platnost od 1. března příštího roku, nás však zajímá, jak to vidíte právě vy? Je podobně drsné opatření opravdu od věci? A nemělo by se zavést i u nás? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Byli byste pro podobně drastické metody i u nás?

Zdroj: APA
Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články