Přestupek s astronomicky vysokou pokutou se týká mnoha českých řidičů, ti o tom leckdy ani netuší. Při konfrontaci s policií se nestačí divit.
Jak jen to říct. Rakousko nemá rádo řidiče aut. Nevím, jak jinak bych to asi popsal. Jednou píšu o tom, jak v Rakousku zabavují auta za to, když tam překročíte povolenou rychlost. Skutečně, auto zabaví, prodají a řidič nemá nic. Podruhé zase řešíme téma, že je zakázáno řídit v zimní bundě. Ale zároveň je zakázáno zahřívat auto před jízdou. Takže řidič tak jako tak riskuje zdraví. Buď s omezenou pohyblivostí v bundě za volantem, nebo tím, že sedne do promrzlého auta a hrozí mu prochladnutí. Rakousko opravdu, zdá se mi, není řidičům aut nakloněné.
Jet autem do Rakouska? Pokuta hrozí téměř na každém kroku
V tomto článku bych se chtěl věnovat emisním zónám, plaketám, které vjezd aut do těchto zón povolují. To není nic nového, zóny rozdělené podle toho, jaké mají auta emise. Ale v Rakousku to zase mají o něco horší než všude jinde. Emisní zóny platí i v Německu. Už od roku 2008. Každý asi zná různobarevné samolepky, jež jsou na čelních sklech. Typicky ty zelené. Zóny, kam jsou dané plakety nutné, jsou v Německu označené dopravními značkami. Pokud zóna skončí, dopravní značka opět tento konec definuje. Řidič ví, kam může vjet, kam jet nesmí a kdy je ze zóny venku. Teoreticky by motorista neměl udělat chybu. To je Německo. Ale Rakousko?
Řidiči mířící do Rakouska bez znalosti předpisů riskují pokutu přes 50 tisíc korun. Cestování do Rakouska je pro české řidiče běžnou záležitostí, ať už jde o zimní dovolenou na horách, pracovní cestu, nebo jen víkendový výlet. Mnoho motoristů si ale neuvědomuje, že rakouské předpisy jsou v některých ohledech přísnější než ty české. A to platí nejen pro pravidla silničního provozu, ale právě pro ekologické normy. Pokud je podceníte, můžete se dostat do pořádného maléru – a zaplatit pokutu, která se může vyšplhat až na 50 tisíc korun.
Ekologické zóny, označované jako „Umweltzonen“, jsou zavedeny v mnoha rakouských městech a regionech. Jejich cílem je omezit provoz vozidel, která nesplňují přísné emisní normy, a tím zlepšit kvalitu ovzduší. V pořádku, to chápu. Vjezd do těchto zón je povolen pouze vozidlům, která mají příslušnou ekologickou plaketu. Ta se vydává na základě emisní normy vašeho vozidla a musí být viditelně umístěna na čelním skle. Pokud do zóny vjedete bez této plakety, hrozí vám pokuta, která může dosáhnout až v přepočtu na 50 tisíc korun.
Užitkové auto nemusí být jen velká dodávka na rozvoz zboží
Ekologické zóny se nacházejí především ve větších městech, jako je Vídeň, Graz nebo Innsbruck, ale také v některých regionech, například v Tyrolsku. Zóny nejsou nijak speciálně označeny dopravními značkami. Tedy mohou být pro neznalého řidiče snadno nezjistitelné. Ekologickou plaketu si před jízdou do Rakouska můžete pořídit předem, u nás je prodává tuším Dekra. Musím teď doplnit druhou věc, a to že pro běžná osobní auta ekologické zóny neplatí. Jinak řečeno, řidiči se nemusí bát, že by dostali pokutu bez zakoupené emisní povolenky.
Jenže je tady určitá výjimka, která toto pravidlo vyvrací. Povinnost mít ekologickou plaketu mají auta, která spadají do kategorie užitkových vozidel. Určitě je znáte, jde o automobily kategorie N. Jeden by řekl, že se to nikoho v osobním autě netýká, ale není to pravda. Někteří výrobci se vracejí k tomu, že osobní auta kompaktních rozměrů, užitkového charakteru, jako vozidla kategorie N homologují. A pak se může stát, že si řidič myslí, že jede běžným osobním automobilem, ale přitom může v Rakousku dostat pokutu.
Jako užitková u nás byla homologovaná i sportovní auta
Mám v živé paměti kolegu, který měl Subaru Impreza. Měl ho homologované jako užitkové vozidlo. Auto bylo psané na firmu, s ohledem na plátce DPH, automobil byl užitkový. Nemá teď cenu řešit důvody a logiku s ohledem na podstatu věci, jestli je takové auto užitkové nebo ne. Homologované tak prostě bylo a právě on by musel do Rakouska povolenku zakoupit. Jiný známý měl jako užitkové auto dokonce Porsche Cayman. S ním by musel koupit do Rakouska emisní povolenky. Dnes jsou tuším jako užitková auta homologovaná některá vozidla značek Citroën či Peugeot. Tak co, není právě vaše auto také užitkové? Pozor na to.