Hory 2025: „Pane řidiči, nemáte samolepku na čelním skle, tak to bude pokuta 50 000 Kč. Kartou?“

Přestupek s astronomicky vysokou pokutou se týká mnoha českých řidičů, ti o tom leckdy ani netuší. Při konfrontaci s policií se nestačí divit.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Jak jen to říct. Rakousko nemá rádo řidiče aut. Nevím, jak jinak bych to asi popsal. Jednou píšu o tom, jak v Rakousku zabavují auta za to, když tam překročíte povolenou rychlost. Skutečně, auto zabaví, prodají a řidič nemá nic. Podruhé zase řešíme téma, že je zakázáno řídit v zimní bundě. Ale zároveň je zakázáno zahřívat auto před jízdou. Takže řidič tak jako tak riskuje zdraví. Buď s omezenou pohyblivostí v bundě za volantem, nebo tím, že sedne do promrzlého auta a hrozí mu prochladnutí. Rakousko opravdu, zdá se mi, není řidičům aut nakloněné.

Jet autem do Rakouska? Pokuta hrozí téměř na každém kroku

V tomto článku bych se chtěl věnovat emisním zónám, plaketám, které vjezd aut do těchto zón povolují. To není nic nového, zóny rozdělené podle toho, jaké mají auta emise. Ale v Rakousku to zase mají o něco horší než všude jinde. Emisní zóny platí i v Německu. Už od roku 2008. Každý asi zná různobarevné samolepky, jež jsou na čelních sklech. Typicky ty zelené. Zóny, kam jsou dané plakety nutné, jsou v Německu označené dopravními značkami. Pokud zóna skončí, dopravní značka opět tento konec definuje. Řidič ví, kam může vjet, kam jet nesmí a kdy je ze zóny venku. Teoreticky by motorista neměl udělat chybu. To je Německo. Ale Rakousko?

iZdroj fotografie: Jojo659 / Creative Commons / CC-BY-SA

Řidiči mířící do Rakouska bez znalosti předpisů riskují pokutu přes 50 tisíc korun. Cestování do Rakouska je pro české řidiče běžnou záležitostí, ať už jde o zimní dovolenou na horách, pracovní cestu, nebo jen víkendový výlet. Mnoho motoristů si ale neuvědomuje, že rakouské předpisy jsou v některých ohledech přísnější než ty české. A to platí nejen pro pravidla silničního provozu, ale právě pro ekologické normy. Pokud je podceníte, můžete se dostat do pořádného maléru – a zaplatit pokutu, která se může vyšplhat až na 50 tisíc korun.

Další tvrdá rána pro EU a elektromobily. Odborníci spočítali reálné emise a odhalili, že jsou vyšší než klasické motory

Ekologické zóny, označované jako „Umweltzonen“, jsou zavedeny v mnoha rakouských městech a regionech. Jejich cílem je omezit provoz vozidel, která nesplňují přísné emisní normy, a tím zlepšit kvalitu ovzduší. V pořádku, to chápu. Vjezd do těchto zón je povolen pouze vozidlům, která mají příslušnou ekologickou plaketu. Ta se vydává na základě emisní normy vašeho vozidla a musí být viditelně umístěna na čelním skle. Pokud do zóny vjedete bez této plakety, hrozí vám pokuta, která může dosáhnout až v přepočtu na 50 tisíc korun.

Užitkové auto nemusí být jen velká dodávka na rozvoz zboží

Ekologické zóny se nacházejí především ve větších městech, jako je Vídeň, Graz nebo Innsbruck, ale také v některých regionech, například v Tyrolsku. Zóny nejsou nijak speciálně označeny dopravními značkami. Tedy mohou být pro neznalého řidiče snadno nezjistitelné. Ekologickou plaketu si před jízdou do Rakouska můžete pořídit předem, u nás je prodává tuším Dekra. Musím teď doplnit druhou věc, a to že pro běžná osobní auta ekologické zóny neplatí. Jinak řečeno, řidiči se nemusí bát, že by dostali pokutu bez zakoupené emisní povolenky.

iZdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics

Jenže je tady určitá výjimka, která toto pravidlo vyvrací. Povinnost mít ekologickou plaketu mají auta, která spadají do kategorie užitkových vozidel. Určitě je znáte, jde o automobily kategorie N. Jeden by řekl, že se to nikoho v osobním autě netýká, ale není to pravda. Někteří výrobci se vracejí k tomu, že osobní auta kompaktních rozměrů, užitkového charakteru, jako vozidla kategorie N homologují. A pak se může stát, že si řidič myslí, že jede běžným osobním automobilem, ale přitom může v Rakousku dostat pokutu.

Jako užitková u nás byla homologovaná i sportovní auta

Mám v živé paměti kolegu, který měl Subaru Impreza. Měl ho homologované jako užitkové vozidlo. Auto bylo psané na firmu, s ohledem na plátce DPH, automobil byl užitkový. Nemá teď cenu řešit důvody a logiku s ohledem na podstatu věci, jestli je takové auto užitkové nebo ne. Homologované tak prostě bylo a právě on by musel do Rakouska povolenku zakoupit. Jiný známý měl jako užitkové auto dokonce Porsche Cayman. S ním by musel koupit do Rakouska emisní povolenky. Dnes jsou tuším jako užitková auta homologovaná některá vozidla značek Citroën či Peugeot. Tak co, není právě vaše auto také užitkové? Pozor na to.

Je vaše auto kategorie N?

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články