Z ekologického hlediska jsou použité články z elektrických aut považované za drahý odpad, který jednorázově zatěžuje životní prostředí. Skutečnost je ale odlišná.
Velká část použitých akumulátorů, zejména z elektronických zařízení, končí v netříděném odpadu. A to je samozřejmě špatně. Notebooky, MP3 přehrávače či mobilní telefony do nemají směřovat do směsného odpadu. V celosvětovém měřítku jde, vzhledem k nákladné a ekologicky komplikované těžbě vzácných kovů, o poměrně závažný problém. Jak je to s mnohem většími akumulátory u elektřinou poháněných automobilů?
Vysloužilé Li-on akumulátory nepatří na smetiště
Elektromobily využívají lithium-iontové baterie mnohem sofistikovaněji, než jak je tomu v drobné elektronice. Mnohdy mají delší životnost než samotný automobil a fungují s nájezdy mnoha set tisíc kilometrů dlouhou řádku let. Otázkou je, co se stane s akumulátorem, když víte kolik stojí nový a nechcete ho kupovat, pokud se rozbije anebo mu definitivně klesne kapacita na minimum a on prakticky doslouží.
Podle J.B. Straubela, prezidenta recyklační společnosti Redwood, někdejšího spoluzakladatele značky Tesla a jejího technického ředitele, je neekologická likvidace značně neekonomická. Faktické sešrotování nefunkčních Li-on akumulátorů nedává smysl. Zisk z vysloužilých zařízení je totiž poměrně vysoký, a to i přes zdlouhavý proces, kterým se drahé kovy ze zařízení separují. Zde platí, že recyklovat se opravdu vyplatí!
Vysloužilé Li-on akumulátory nepatří na smetiště
Problém získávání kovů do akumulátorů je samotná jejich těžba, která je ekologicky velmi náročná. Při těžené lithia dochází k zásadním zásahům do krajiny. Spotřebovává se velké množství vody. Dochází ke kontaminaci půdy. Nákladná je doprava vytěženého materiálu do výroby. To vše je podstatné vědět, protože samotné elektromobily pak nelze jednoznačně považovat za ekologické. Pravdu o elektromobilech bez cenzury už znáte. Jejich výroba značně zatěžuje životní prostředí, následně i výroba elektrické energie také nemusí být jednoduchá, ale to je na jiný článek.
Opakovaná a násobná recyklace prý nemá negativní vliv na kvalitu materiálů a na výslednou životnost akumulátoru. Naopak, dozvídáme se, že při opakovaném použití dochází s dalším rafinačním cyklem k čištění ušlechtilých kovů a tím i ke zlepšení jejich vlastností. Platí to nejenom pro velké akumulátory elektrických aut, ale pro veškeré komponenty z mnohem menších zařízení, jakými jsou třeba elektrické zubní kartáčky nebo počítače. To nejhorší, co lze s použitou elektronikou udělat, je vyhodit ji do běžného odpadu.