Pro každou automobilku jsou televizní reklamy jedním ze zásadních marketingových kanálů. A to i tehdy, pokud vytvoří něco, co není tak úplně určeno pro oči domácích zákazníků.
Televizní reklamy patří k automobilům nejpozději od toho okamžiku, kdy se první reklamní blok v televizním vysílání objevil. Což bylo v roce 1941 a „reklamní blok“ byl pravda hodně velký eufemismus pro občasné zmínky tehdejších moderátorů a hlasatelů o tom, kde se dá koupit to či ono zboží. Nějak se ale zkrátka začít musí. A protože automobily si svoje zákazníky hledají podobně jako jakékoli jiné zboží, netrvalo dlouho a mohli jste svůj vysněný vůz vidět večer z pohodlí gauče, s pytlíkem popcornu v jedné ruce a něčím dobrým k pití v ruce druhé. Ideální stav. Pojďme se podívat na dvě zajímavé reklamy naší Škody, které Češi neměli nikdy spatřit.
Větrem ošlehaná země, o to víc vřelé vztahy
První nás zavádí do vodami a větry ošlehaného Irska, kde je člověk s drsnější tváří počasí konfrontován výrazně více než u nás. Video je sestaveno z krátkých sekvencí, z nichž na nás atmosféra Irska dýchne zcela zřetelně. Citlivě nasnímané obrázky ukazují tu osamoceného plavce v oceánu, tu dámu středního věku po (zřejmě) dlouhém pracovním dní, mimino v samostatné kolíbce pozorující zvědavě vodu v myčce nebo dívku po tréninku jezdeckého oddílu. Speciálně její part (a part jejího otce, citlivě chápajícího zřejmě nevydařený trénink) patří k silným momentům celé reklamy.
Ostatně ne náhodou se dívčina tvář stala i vizuálem YouTube videa. Její všeříkající výraz po dosednutí na sedačku, následovaný laskavým puštěním topení na maximum ze strany otce, aby dcera rychleji „rozmrzla“. Celé to je protkané laskavostí, pochopením, láskou. Jako kdyby se auta této značky stávala jakýmsi spojovacím článkem pro lidi, zázemím, jistotou. Jako kdyby dokonale naplňovala význam slovního spojení „rodinné auto“. A ještě jedna věc je na tom videu mimořádně silná:
Na začátku jsou totiž téměř všichni „single“ (pár z úvodu vypadá na výjimku potvrzující pravidlo), aby se na konci videa jejich cesty zajímavě prolnuly. A aby se ocitli před kamerou spolu. Poselství, že Škoda sbližuje? Nepopsal bych to lépe. Navíc je celé video sestavené citlivě (i když trochu s útokem na „první signální“) tak, aby se s ním dokázal kdokoli ztotožnit. I když třeba nepochází z Irska, nemá dceru v jezdeckém oddíle a nekoupe se v pokročilém věku sám v oceánu. Tyto věci a sdělení jsou zkrátka univerzálně přenosné.
V Indii efektní kamera a pokud možno žádný příběh
Druhé video, které jsme pro vás vybrali, je záměrně zcela odlišné. Pochází z Indie a představuje pro Čechy neznámý Rapid Ultima, který bychom nejjednodušeji popsali jako auto s přídí Roomsteru a jemně upravenou zádí Fabie Sedan. Indové mají evidentně rádi tříprostorové karoserie, stejně jako mají rádi zdůrazňování předností daného vozu ještě v textové a grafické podobě. V podobném duchu, jako je tato reklama, se nesou i ostatní reklamy na Škodu pro indický trh, trochu na efekt, trochu na informace. A žádný příběh.
Který je naopak bytostně přítomen v prvním videu pro Irsko. Jiný kraj, jiný mrav. A možná by „irské video“ mohlo posloužit coby inspirace pro další marketing Škody. Nebyla totiž rodina, stejně jako rodinná auta milionkrát zmíněna ve všech možných plánech a vizích ke směřování značky? Otázka opravdu jen řečnická. Pochopitelně, že byla. Je Enyaq rodinné auto? Obávám se, že nikoli. Kamiq? Fabii Combi nikdy nedožene. Co se stalo s naším „rodinným stříbrem“ zaslíbeným rodinám? Co myslíte? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!