Jedno z nejpovedenějších evropských SUV má pod kapotou mildhybridní jednotku a slibuje nejen slušné výkony, ale i úsporný provoz. A nyní je navíc k mání za výhodnou cenu.
S nabídkou SUV střední třídy, nabízejících krom pěti míst i notnou dávku technických vymožeností a jako bonus ještě nadmíru elegantní karoserii, se v poslední době „roztrhnul pytel“. Výrobci evidentně pochopili (nebo minimálně začínají chápat), že jestli se mají v čím dál tvrdším konkurenčním boji prosadit, nebude již stačit namalovat „něco jako SUV“, dát na to peprnou cenovku a začít počítat peníze na účtu. Ta doba je pryč. A jako důkaz nabízíme tento model, v Čechách navíc za velmi zajímavou cenu. Pojďme se na něj podívat společně.
V posledních letech se nabídka SUV velmi změnila. K lepšímu
Příkladů, které potvrzují výše napsaná slova o změně kursu, bychom přitom kolem sebe našli hned několik. Tak třeba Mazda CX 60 s opravdu fantasticky tvarovanou karoserií a kombinací benzínového mild hybridu o objemu 2,5 litru a naftového šestiválce o objemu 3,3 litru. A v základu s poháněnou zadní (!!!) nápravou. Nebo Alfa Romeo Tonale taktéž s hybridní možností. Do třetice kupříkladu poslední Jeep Wagoneer S. Co umí „stovku“ (přesněji 96 km/h) za 3,4 sekundy. To na dědice odkazu z 2. světové války nezní úplně špatně.
A dlužno dodat ještě jednu zásadní skutečnost. Nevím, jestli tou zcela hlavní inspirací k proběhlým změnám jsou nové model z Číny, ale troufnul bych si tipnout, že pokud ne hlavní, tak minimálně jednou z hlavních budou. Ano, nejen zákazníci při prezentacích (a následně ve svých garážích a v denním provozu), ale i samotní výrobci moc dobře vidí, co se dá v Říši středu vyrobit. A především za kolik peněz. Poselství je přitom stejně tak jasné jako jednoduché: pokud chcete v tomhle byznysu přežít, musíte se tomu přizpůsobit.
Volkswagen nejsou jen „kopie“ T-Roc/T-Cross/Taigo/Tiguan
Což si popravdě nejsem jist, že zcela všichni chápou. Ne, nechci se teď lacině otírat o koncern VW s jejich tak trochu „na jedno brdo“ střiženou „T-family“ SUV, jednak se jim stále prodávají dobře a jejich klienti je zkrátka takové chtějí (a pak je všechno v pořádku), jednak VW Group není zdaleka jen Volkswagen. Ale třeba i Lamborghini nebo pochopitelně Audi. Za to, jak dokázali zachovat a rozvinout „Lambo“ do silné firmy, generující balíky peněz na každém autě (mj. geniální nápad s „limitkami“, gratuluji!), patří VW rozhodně palec nahoru.
A krom Volkswagenu a Lamborghini nabízí SUV pochopitelně i Audi. Jehož modely umí být v určitých specifikacích opravdu nádherné a jsou přesně na hranici mezi mainstreamem a nereálnou touhou. Neb po krásném Audi člověk touží v podstatě také, bývají to namnoze kouzelná auta. Jenže na rozdíl od v zásadě nedostupného „Lamba“ nemusí být nové Audi jenom snem. Stačí se uskrovnit v motorizaci, zapomenout na zbytečné věci ve výbavě a najít slušný operativní leasing – nic, co by (i s průměrnými příjmy) nešlo zrealizovat.
Samsung QM5 vás opravdu nenadchnul
Mimochodem, vzpomenete si někdo ještě na první Renault Koleos? Neuvěřitelně šeredné auto. Přeznačkovaný korejský Samsung QM5 dával ze všech stran najevo, že i v Koreji se museli design postupně naučit. A že dnešní (designově téměř vždy bezchybná) dvojčata Hyundai/KIA vychází právě z těchto ne příliš povedených kreací. V případě Koleosu (zde se opravdu mimořádně nepotkalo jméno s produktem) se ale Renault evidentně poučil. A nakonec všem ukázal, jak vypadá úspěšná SUV vlna.
Renault je na „SUV-mánii“ připraven opravdu dobře
A jakkoli Captur je „jen“ přizvednuté Clio, jeho prodejní úspěchy činí z této argumentace jen prázdné gesto. Tvarem jsme oslovili masy, nestíháme téměř vyrábět, co nám kdo chce vyčítat? Nikdo nic, pochopitelně. Ani Kadjar nevypadá špatně, nicméně „nová vlna“ Renaultu jde ještě o notný kus dál. Nový Captur 2024, Symbioz, Arkana, Rafale‚ Mégane, Espace nebo Austral – ti všichni dokazují, že Renault chce v SUV nabídce hrát první housle. A udělá pro to všechno.
Posledně jmenovaný Austral se aktuálně nabízí za 780 000 korun s mild-hybridní, 160koňovou pohonnou jednotkou, s níž se i poměrně velké (4 510 mm) SUV s dostatečným rozvorem (2 667 mm, pro srovnání Karoq: 2 638 mm) vejde do 6,5 litrů benzínu na 100 km v kombinovaném WLTP režimu. To mi přijde jako vcelku výhodná nabídka. Již zmíněný Karoq, což je srovnatelně velké SUV Škody, podobnou motorizaci nenabídne. Ostatně, posuďte sami z přiloženého boxu:
Renault Austral Hybrid 160 v datech
Motorizace:
- Mild hybrid, max. výkon 116 kW / 158 k
- Maximální točivý moment (Nm): 270
- Pohon předních kol
- Zdvihový objem (cm3): 1 332
Spotřeba:
- Emise CO2 (g/km):140–146
- Průměrná spotřeba (l/100 km): 6,2–6,5
Výkony:
- Maximální rychlost (km/h): 175
- Zrychlení 0–100 km/h (s): 9,7
Rozměry:
- Délka (mm): 4 510
- Šířka (mm): 1 825
- Rozvor (mm): 2 667
- Objem zavazadlového prostoru: 673 l pro mild-hybrid; 657 l pro E-Tech
- Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 761 l
- Objem palivové nádrže: 55 l
- Pneumatiky (přední/zadní): 215/65 R17 – 235/55 R18
Hmotnost:
- Pohotovostní hmotnost: 1 539 – 1 621 kg
- Maximální dovolená hmotnost brzd. přívěsu: 1 800 kg
- Průměr otáčení: 11,4 m
Jak vidíte nový Austral? Jeví se vám v poměru výkon/cena jako férová nabídka? Zmíněná Alfa Romeo Tonale je s podobným 160koňovým mildhybridem citelně dražší. O prémiové konkurenci „německého trojlístku“ nemluvě. Dejte mi váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkuji!