Ze starého nový: Renault začal repasovat 30 let staré vozy do nového stavu, majitelé jsou nadšeni

Nevyrábět jen nové věci a snažit se udržovat při životě i ty starší je jednou z cest cirkulární, udržitelné ekonomiky. A když se toho ujme přímo výrobce, je o kvalitu postaráno.

i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Mít v garáži (nebo před domem) 30 let starý, průměrný a veskrze obyčejný vůz značky Renault nezavdává pravda důvody k velkým oslavám. Neb málokomu se staré Clio nebo Twingo podaří udržet ve stavu, kdy by alespoň vzdáleně mohlo mluvit o youngtimeru. A tedy o vozidle, jenž se svým stářím může pyšnit a nechat si jej také řádně zaplatit při eventuálním prodeji. V drtivě většině je to naopak – auta jsou po 30 letech života unavená a zralá na vrakoviště. Renault se to rozhodl změnit – a my se na to podíváme společně.

Originální přestavby v Renault závodech

Francouzský výrobce se totiž odhodlal k projektu repasování více než 30 let starých modelů a jejich kompletnímu restaurování se zásadními úpravami. Projekt Refactory je pro Francouze jedním z klíčových prvků strategie udržitelného rozvoje skupiny Renault. Kromě vývoje a výroby nových elektromobilů má být i zachování starých vozů součástí dekarbonizační cesty, která povede skupinu Renault směrem k uhlíkové neutralitě v Evropě do roku 2040.

iZdroj fotografie: Renault

Ve dvou závodech (ve francouzském Flins a španělské Seville) jsou staré ojeté vozy restaurovány v průmyslovém měřítku. Tato transformace v duchu „ze starého nový“ je navíc součástí globálního transformačního plánu skupiny Renault, zaměřeného na vytváření hodnot a udržitelnost. Projektem Refactory/Retrofit tak byla zahájena jedna z jeho dalších součástí. A pochopitelně, pokud se v roce 2023 renovuje automobil tak, aby odpovídal současným (a budoucím) požadavků, dostane elektrický pohon.

Vracení nového života do starších vozů je zajímavý počin

Elektrické Twingo první generace? R-pětka na baterie? Máte ho mít. A pozor, nepůjde o žádné hračky, baterie, motory i veškerá elektronika je zcela moderní a poplatné roku 2023, kdy byl projekt spuštěn. Je tedy dost možné, že malé Twingo se svoji vpravdě muší vahou bude nakonec docela schopný elektromobil. I když to jeho tvůrce v roce 1993 opravdu nenapadlo. A pokud si pamatujete, Twingo opravdu nepatřilo mezi „trhače asfaltu“. S elektromotorem však může přibýt nečekaný faktor – radost ze zrychlení.

Renault ukončuje výrobu svého bestselleru: Ikonický model nenávratně mizí, zazvonil zvonec a pohádky je konec

Renault navíc s projektem Refactory komunikuje jeden zajímavý postřeh: Není možné (a ani žádoucí) vyrábět stále nové a nové vozy, když ty „staré“ v mnoha případech ještě bez problémů slouží. A jelikož se pro udržitelnější mobilitu stávají elektromobily postupně normou, zejména v městském prostředí, je „repase“ starých modelů do nového těla s novým pohonem zajímavou cestou. Refactory je tedy slovy Renaultu jedno z řešení budoucnosti, které může urychlit transformaci energie, při současném snižování emisí oxidu uhličitého.

Hrozba ze strany úřadů pro vašeho miláčka? Retrofit to vyřeší

Navíc by tento nápad by byl i řešením pro očekávané a čím dál větší restrikce ze strany evropských orgánů, týkající se spalovacích motorů. Je totiž celkem jisté, že spalovat benzín či naftu bude stále dražší a nekomfortnější, a nejde přitom jen o cenu pohonných hmot. „Znovuzrozená“ auta, původně se spalovacím motorem, by mohla být jednou z cest, jak se podobným poplatkům vyhnout. Navíc by se našlo tuším nemálo příznivců „youngtimers“, co by raději klasiku před modernou.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Nečekaně výhodně podmínky pro přestavbu

A Renault jim vyjde vstříc za nečekaně výhodných podmínek. Posuďte sami: Projekt se zatím týká Renaultů 4, 5 a první generace Twinga. Renault při něm oficiálně spolupracuje s výrobcem retrofit kitů R-fit. Sada Renault 4L je k dispozici od února letošního roku za v přepočtu zhruba 290 tisíc korun, sada Renault 5 bude k dispozici od září 2023. Nabídka je aktuálně dostupná ve Francii, kde předpisy takovou úpravu výrobcem umožňují. Repase je realizována specialisty na údržbu a opravy automobilů a zahrnuje instalaci již vyrobených sad.

iZdroj fotografie: Renault

A co je nejlepší, Renault na veškeré práce poskytuje tovární záruku. To myslím nezní úplně špatně. Renault 4 je už (alespoň pro mne) hodně „oldschool“, ale mít elektrickou „er-pětku“ by mne asi nemálo bavilo, to auto má ikonický design. A věřím, že přibude i první Clio, možná Mégane. Co to mu říkáte, jak se vám pozdává vracet nový život do starých aut? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Líbila by se vám takováto klasika s moderní technikou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články