Renault má nové logo. Pozoruhodný design rozdělil Česko na dva tábory

S novými logy automobilek se roztrhnul pytel. Výrobci se předhání v úsporné, jednoduché grafice, co nejvíce evokující nové elektromobily. Renault však na to jde trochu jinak.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

S naprostými změnami v automobilové výrobě (a také s naprostými změnami v užívání automobilů, potažmo elektromobilů ze strany uživatelů, nutno dodat) přichází mnoho automobilek s redesignem a rebrandingem svého loga, případně celého grafického vizuálu. Někdy bych se sice možná raději držel zavedených a osvědčených forem, dokážu ale pochopit, že vyrábět něco jako dieselové auto a elektromobil jsou v podstatě jiné obory. Pojďme se tedy na jednu novinku podívat společně.

„Demokratizovat elektromobily v Evropě“ znamená je především zlevnit

Není to až tak dávno, co Renault oficiálně spustil svůj plánovaný program pro elektrickou divizi Ampere a poprvé odhalil logo značky. Design pro firmu, která si klade za cíl „demokratizovat elektromobily v Evropě“, odkazuje na tvar loga Renault, který známe, ale je také velmi odlišný od ostatních log automobilů, zejména pokud jde o barvu. A jakkoli to nemusí hned vypadat jako logo, výrazný design by mohl pomoci nové EV značce Renault vyniknout.

iZdroj fotografie: Ampere

Nemohu si současně odpustit jednu (s lehkým sarkasmem sobě vlastním) poznámku o tom, že pokud Renault míní „demokratizovat elektromobily v Evropě“, jak stojí v jeho prohlášení, měl by je především umět vyrobit za menší peníze a následně adekvátně zlevnit. A nemíním marketérům Renaultu dávat lekci z filologie, ale slovo „demokracie” je složeno z původně řeckých slov „démos” (a tedy lid) a kratos (neboli vláda). Pokud má lid vládnout i s pomocí elektromobilů, musí se k nim nejdříve lid dostat (a nemuset u toho krást).

Nové logo s barvami evokujícími lidskou kůži

Dost ale sarkasmu, pojďme k logu. Logo Renault pro Ampere vás možná zpočátku přiměje myslet spíše na kosmetickou nebo pleťovou společnost, neboť používá pro tyto obory typické odstíny růžové a hnědé. Přestože několik automobilových značek do určité míry zmírnilo své barvy (vzpomeňte si na nové logo Citroenu), nenapadá mě ale popravdě jiné logo auta, které by mělo tak tlumené odstíny připomínající kůži. Zejména horní řádky kosočtverce jsou opravdu spíše „bio“ než technickými barvami.

Slováci vyrábí fantastické auto, které zastaví čínské automobilky. Přesvědčte se sami. S čím přijde naše Škoda?

iZdroj fotografie: Citroen

S tím úzce souvisí i to, že nové logo se striktně vyhýbá typické maskulinitě a někdy dokonce agresivitě mnoha log automobilů (necháváme pozdravovat Volvo, stejně jako Peugeot nebo Alfu). Spíš si zakládá na decentním designu, který přebírá diamantové logo Renault a proměňuje jej v banku mnoha malých diamantů. Ty mění odstín shora dolů, jak se zmenšuje množství bílého prostoru mezi nimi. Což naživo vypadá lépe než takto popsáno.

Minimalismus jako forma komunikace „nového věku“

Francouzský výrobce automobilů říká, že geometrie loga Ampere je uspořádána tak, aby zprostředkovala myšlenku „věčného pohybu a vzestupu nahoru ke sdílenému cíli“. To jsou typická vzletná slova, pocházející z komunikačních kanceláří firem, nicméně určitá paralela se sdílením v logu patrná je (s trochou fantazie). Myslím, že také docela chytře ukazuje myšlenku elektrického nabíjení, přičemž se zdá, že barevný gradient ukazuje energii nabíjenou menším diamantovým článkům většího diamantu.

Lancia otevírá novou kapitolu a představuje pokrokové logo. V plánu je i nová Delta, zkusí překonat Integrale EVO

Font písma pro název značky je více než podobný tomu, co bychom očekávali od značky EV: čistá, protáhlá písmena, která působí lehce futuristicky. Na značku, která si klade za cíl snížit ceny EV, je to docela elegantní. Ostatně i VW přistoupil u svého loga k podobnému minimalismu. Méně peněz (to tak úplně neplatí), méně škodlivin (to při výrobě EV také ještě úplně neplatí), menší dopad na lokální ovzduší (budiž), zkrátka něco jako jogurt v light verzi.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Uvidíme, jak to značce pomůže v prodejích. Ampere si klade za cíl být „prvním evropským elektromobilem a čistě softwarovým hráčem“, který se ujme vedení ve vývoji elektrických vozidel a softwarově definovaných vozidel na kontinentu. Současně chce Renault také snížit náklady na EV, aby byly mnohem dostupnější. Již zmíněná demokracie? Prozatím zůstává Ampere ve stoprocentním vlastnictví Renaultu, ale jeho akcie se již od jara 2024 obchodují samostatně.

Povede se Renaultu učinit elektromobily podstatně dostupnějšími?

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články