Zdá se, že se blíží pomyslný „bod zlomu“, jenž má navíc potenciál změnit dějiny. Baterie, kterou dobijete za pár minut na další stovky kilometrů, by ten potenciál mít mohla.
Ač založením „staromilec“ a milovník všeho s vůní benzínu, jsem již dlouho přesvědčen o tom, že budoucnost osobní dopravy je v elektromobilech. Větších, menších, rychlejších či pomalejších, ale elektromobilech. Jediné, co bude rozhodovat, je to, jakou budou mít baterii a jaký bude dojezd / doba dobíjení. Všechno ostatní jsou řešitelné drobnosti. Pokud se dojezd začne podobat vozům se spalovacím motorem a dobijete za 10 minut, je vyřešeno. A zdá se, že něco podobného už je tady. Pojďme se na to podívat společně.
CATL přichystal revoluční produkt, který přepíše dějiny
Jak totiž uvádí renomovaný web Automotive News, společnost CATL, která je dodavatelem baterií i pro Teslu, ohlásila uvedení nové baterie s názvem Shenxing Superfast Charging Battery. Ta je založena na principu LFP (lithium-železo-fosfát) a její největší předností je vysoká kapacita (a s tím související vysoký dojezd) při současně velmi krátké době dobíjení. V číslech: na 400 km dojezdu máte dobito za 10 minut, což už je opravdu akceptovatelná hodnota. Celkový dojezd má pak v první generaci až 700 km.
Další výhodou je větší odolnost k přehřívání, stejně jako k nízkým teplotám, které stávajícím Li-Ion bateriím obecně nedělají příliš dobře. CATL uvádí, že i při teplotě minus 10 stupňů Celsia se na 80 % baterie nabije za méně než 30 minut. Ta hlavní výhoda je ale na první pohled skrytá: vyšší rychlost dobíjení je totiž tou hlavní výhodou. Ve finále s sebou nemusíte vozit velkou, drahou a těžkou baterii, pokud tu menší, lehčí a levnější dobijete za pár minut na stovky kilometrů.
Pokud dobíjíte několik minut, není dojezd 400 km žádný problém
Vnímáte ten zlomový okmažik? Srovnejme si to se spalovacími motory: některá vozidla také koupíte s menší (nebo příplatkově větší) nádrží, avšak ani s tou menší se pro 99 % uživatelů nic nemění, jen musí zastavit u benzinky o něco dřív. U elektromobilu to ale znamená pomyslný game changer: pokud mohu vozit menší a levnější baterii a jediný rozdíl je, že při dojezdu řekněme 400 km budu zkrátka častěji u nabíječky (ale pokaždé na několik minut), jsem si jist jednou věcí: mnoha lidem to bude naprosto vyhovovat.
A CATL si je tím jist evidentně také. Mnoha lidem zkrátka dojezd 300 km z menší (lehčí a levnější) baterie bude zcela stačit. V tomto světle je pak třeba Hummer EV opravdu extrémním nesmyslem. CATL slibuje nižší cenu baterií, což by se mělo promítnout do výsledné nižší ceny elektromobilů. A kruh se uzavírá. Přesně na toto celý EV ekosystém čekal. Na baterii, se kterou půjde bez problémů žít, nebude velká, drahá, těžká a dobijete ji za pár minut. CATL slibuje, že ji představí do konce tohoto roku.
Do konce roku 2023 výroba, v Q1 2024 do prvních EV
Hromadná výroba se očekává do konce roku, zatímco elektrická vozidla vybavená bateriemi Shenxing se dostanou na trh v prvním čtvrtletí roku 2024, řekl Gao Han, technologický ředitel oddělení E-Car Business ve společnosti CATL. „Doufáme, že díky neustálému úsilí o zlepšení technologie a snížení nákladů se Shenxing stane standardním produktem dostupným pro každé elektrické vozidlo,“ prohlásil Gao. To nezní špatně – a s ohledem na již hotový produkt není důvod řediteli CATL nevěřit.
Dámy a pánové, pokud se to, co popisuje tisková zpráva a web Automotive News opravdu stane (a má to přijít za pár měsíců), je to revoluce a změní to (tuším) dějiny. Protože následovat bude rychle jedno: elektromobily s výrazně nižší cenovkou a hmotností, ale pořád slušným dojezdem a dobíjením za několik minut. V tom okamžiku všechny nářky a kritiky zastánců spalovacích motorů ztratí smysl. A půjde už jen o to, aby přibývaly nabíječky. Byť u nich už nikdo nebude muset nocovat.
Jak to vidíte vy, je to opravdu to, na co mnoho výrobců (a zájemců o elektromobily) čekalo? Změnilo by to i váš přístup k elektromobilům? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!