Zásadní zkrácení doby nabíjení a bleskurychlé nabití na 500 kilometrů by mohlo znamenat opravdovou revoluci v oboru. A nový Zeekr 007 přesně s takovým pohonným ústrojím přichází.
Jednou z největších překážek rozšíření elektromobilů je dlouhé nabíjení baterií a z něj vyplývající ztráta času na nabíječkách. Ne vždy můžeme skloubit nabíjení s nákupem, případně nechat auto nabít ve firmě, zatímco se budeme věnovat svým běžným pracovním záležitostem. Nejen o dovolených před námi bývají dlouhé cesty, kdy někam jedeme stovky kilometrů „na otočku“ a potřebujeme být co nejrychleji zpátky. Zdá se však, že tento problém je jednou provždy vyřešen. Pojďme se na to podívat společně.
Zkrácení doby nabíjení je nutný předpoklad rozvoje EV
Snah o zkrácení doby nabíjení (a ruku v ruce s tím jdoucího prodloužení dojezdu) přitom „elektroscéna“ zažila poměrně hodně. S postupem času bylo zřejmé, že dnešní Li-Ion baterie jsou v podstatě na hraně, co se nějakých zásadních zlepšení týče. A pokud má dojít k opravdové „elektrorevoluci“ znamenající výrazně rychlejší dobíjení a výrazně delší dojezdy, bude muset dojít ke změně i v technologii článků.
Téměř současně pak s novými články přišel jak bateriový kolos CATL (mimochodem jeden z dodavatelů baterií pro Teslu). Ten vloni ohlásil uvedení nové baterie s názvem Shenxing Superfast Charging Battery. Ta je založena na principu LFP (lithium-železo-fosfát) a její největší předností je vysoká kapacita (a s tím související vysoký dojezd při současně velmi krátké době dobíjení). V číslech: na 400 km dojezdu máte dobito za 10 minut, což už je opravdu akceptovatelná hodnota. Celkový dojezd má pak v první generaci až 700 km.
Toyota dlouho odolávala. O to větší revolucí jejich elektromobily budou
A podobně regovala i japonská Toyota, která minulý rok ohlásila polovodičové baterie. Ty jsou na rozdíl od stávajících Li-Ion baterií postaveny kolem pevného, nikoli kapalného elektrolytu, mají výrazně vyšší hustotu, a tím pádem delší životnost i dojezd. V roce 2027 přijde verze umožňující na jedno dobití dojezd až 1 200 kilometrů, později (hned v roce 2028) dokonce zvýšený k metě 1 500 kilometrů. Proti dnešním několika stovkám kilometrů jde o skokové zvýšení, o rozdíl třídy.
Díky použití nově vyvinutých materiálů a zjednodušenému konstrukčnímu návrhu dosahuje objemové využití nového bateriového bloku 83,7 %, což je více než u mnoha jiných světových konkurentů. Vynikající hustota energie nepřichází s kompromisem v oblasti bezpečnosti, obaly prošly šesti přísnými bezpečnostními testy včetně penetrace hřebíků provedenými Národním centrem pro kontrolu a testování kvality motorových vozidel.
(tisková zpráva společnosti Zeekr)
Geely/Zeekr představuje revoluci baterií ve vlastní režii
Čínský výrobce Zeekr (divize kolosu Geely) pak aktuálně totiž představil nové vlastní baterie, založené podobně jako u zmíněné firmy CATL na technologii s fosforečnanem lithným a železným (LFP). A i když jsou baterie LFP obecně hodnoceny jako energeticky méně vydatné, Zeekr tvrdí, že jeho baterie předčí většinu konkurentů. Byly vyvinuty zcela ve vlastní režii Geely/Zeekr a budou napájet 800V elektroinstalaci. V jejich první aplikaci – u sedanu Zeekr 007 – pak umožní dojezd 500 km za pouhých 15 minut rychlého nabíjení.
To už je myslím hodnota, se kterou se dá bez problémů žít. Přijedete „na benzinku“, připojíte kabel, pro vás a pro partnerku kávu, dětem čokoládu, povinně vyčůrat – a je dobito na dalších 500 km. Sedan 007 (inspirace Jamesem Bondem?) přitom není žádný malý hatchback, jedná se o rodinné auto standardních rozměrů, fotografie přikládáme v galerii. Pokud se potvrdí predikce, vkládané do něj jeho výrobcem, mohlo by to opravdu znamenat malou (velkou) revoluci. Necháme se překvapit.
Jak to vidíte vy, dokázalo by vás auto podobných parametrů přesvědčit na elektromobilitu? Dejte nám vědět do dikuse pod článkem, děkujeme!