Mazda nejednou v historii prokázala, že je schopna opravdu revolučních technických řešení a postupů. Nový motor to beze zbytku naplňuje a navíc se umí vysmát i normě Euro7.
Je to jen několik hodin, co naši „vládci“ v Bruselu opět prokázali, že jsou dokonale odtrženi od reality a rozhodli se automobilový průmysl tak, jak jej známe dnes, zlikvidovat, ať to stojí, co to stojí. Neboli, přesněji řečeno, Evropský parlament schválil legislativu související s koncem spalovacích motorů, schválenou již také členskými zeměmi. Čili opravdu konec? Vypadá to tak. Přesto neházejme flintu do žita. Jeden z nových dieselů (považte tu troufalost!) dokazuje, že když se chce – tak to jde. Pojďme se na to podívat.
Evropská „dieselová tradice“ pomalu odumírá
A kdo by nyní čekal „klasické“ naftové velikány, jakými jsou třeba VW, Peugeot nebo Fiat, bude pravděpodobně zklamán. Evropa je totiž tomto směru nečekaně odevzdaná, stačí se ostatně podívat na nabídku VW nebo dodávek od Peugeotu, aby vám bylo jasné, že pro příští roky se tady počítá výhradně s volty a ampéry. A jiné cesty není. Možná si sem tam někdo nechává nějaká zadní vrátka, ale poselství směrem k zákazníkům je jasné: děkujeme, odcházíme. A poslední zhasne, chtělo by se dodat.
Revoluce tedy přichází, jako už ostatně tolikrát, z Japonska. A není překvapivé, že onou „revoluční“ značkou je – Mazda. Ano, ta trochu rebelská Mazda, která si často dělala věci podle sebe a jestli se jí něco opravdu nedá vyčítat, tak je to splynutí s davem či proudem. Mazda uměla jít bez zaváhání svoji cestou, ať již to byl kdysi Wankel, nebo moderní atmosférické motory Skyactive v době, kdy všichni konkurenti ubírali válce a přidávali turbo. 2,5 litrový čtyřválec „atmosféra“? Neslýchané. Pro Mazdu nic nemožného.
Japonci s motorem jako (kdysi) od BMW
A není to tak dávno, jsme se tady rozplývali nad tím, že nové elegantní SUV Mazdy CX 60 bude mít jako jednu z pohonných jednotek – 3,3litrový šestiválcový diesel. V řadě. V autě s pohonem zadních kol v základu. Jestli vám to nyní připadá jako z reklamního letáku BMW, nejste sami. Jenže zatímco BMW se začalo ubírat „evropskou“, a tedy vcelku „uťápnutou“ cestou s malými „oturbenými“ tříválci (čest některým jejich motorům/výjimkám), v Mazdě nic takového nepřicházelo do úvahy.
A tak vznikl agregát, který se jako nový bude montovat do samo o sobě velmi povedeného SUV. Ano, asi bychom raději viděli něco jako novodobou MX-6, ale doba zkrátka přeje vyšším stavbám. Co je ale na celém nejzajímavější není ani tak to, že se Mazda pustila (v podstatě sama, jako už tolikrát) na zdánlivě neprobádaný led. Zajímavé je, jak dokonale si tento agregát poradí s normou, která teprve vstoupí v platnost. Ale která je již nyní ohlašovaným „katem“ pro spalovací motory.
EURO7 je opravdový strašák, Japonci se ale mohou smát
Pochopitelně, jde o EURO7. Mazda proto zvolila pro svůj turbodiesel unikátní proces spalování DCPCI, kombinující to nejlepší ze zážehového i vznětového principu. A je si jista, že její motor uvedenou normu splní. Prostor pro spalování a míchání paliva a vzduchu je rozdělen do dvou zón, což umožňuje, aby chudší směs spalovala déle, než je tomu možné u čtyřválcových motorů. Proto bylo také potřeba většího zdvihového objemu, který na druhou stranu umožňuje kouzelných 450 Nm točivého momentu již při 1400 ot./min.
Jak k tomu poznamenává Heiko Strietzel, zodpovědný za vývoj motorů v evropském centru značky: „Vytvořili jsme směs tak chudou a homogenní, že ji můžeme spálit rychleji a kdy chceme. Výsledkem je skvělý výkon a nízké emise. Protože dokáže zajistit více než 40% tepelnou účinnost po delší dobu, kapacita 3,3 litru je podle našich inženýrů ideální pro CX-60.“ Co dodat? Možná decentní potlesk a jedno velké hurá za odvahu, podpořenou technologiemi, zajišťujícími efektivní spalování.
Ekonomický + ekologický = efektivní. Jak prosté
Protože efektivní v tomto případě znamená nejen úsporně, ale i ekologicky. Připadá vám to tak trošku jako nalezení zlatého grálu? Nejste s tím pocitem osamoceni. „Postavme motor, který bude mít natolik unikátní a efektivní způsob spalování, který ve finále zajistí malou spotřebu a všem bruselským úředníkům zacpe ústa tím, že jejich Euro 7 splní – nečekaně turbodiesel.“ Kdo jste viděli Pulp Fiction, potvrdíte mi, že na tohle jde napsat jenom jedno. Ano, dámy a pánové, to je řeč jako víno.
Čísla hovoří za vše
Jak to vypadá v číslech? Spalovací agregát dostal 48voltový hybridní modul, integrovaný s 8stupňovým automatem. V případě slabší, 200koňové verze má pohon zadních kol, zatímco výkonnější, 254 koní, pohání všechna kola. Mild hybridní technologie má 0,33 kWh baterii a elektromotor 17 koní / 154 Nm, který pomáhá zrychlení a snižuje spotřebu a tím i emise. S téměř 2tunovým SUV byli novináři na prezentaci schopni dosáhnout výsledků 4,1 l / 100 km, při emisích CO2 127 g u slabší a 137 g/km u silnější verze.
Wow. Při klidné jízdě by auto s touto kombinací pohonu nemělo spotřebovat více než 5 l/100 km. Připomeňme, že se bavíme o velkém SUV, které zrychlí na 100 km/h za 8,4 s. Wow podruhé. Co dodat závěrem? Jestli je v poslední době v automobilovém průmyslu někde opravdu poznat vítězství člověka nad hmotou, je to myslím právě tady. Vyvinout a vyrobit spalovací motor splňující extra přísné normy a usrkávající palivo miniaturními doušky? Klobouk dolů. Nemůžeme se dočkat testu a prvních dojmů.