Využití kamerových, lidarových a dalších detekčních systémů spolu s umělou inteligencí by mohla být cesta k tomu, jak řidiče zbavit stresu z nebezpečných situací kolem nich.
Každému z nás je nepříjemné, když se za námi jedoucí řidič „lepí“ na zadní část našeho vozu. Kromě rizika nehody to mnohé z nás irituje, stresuje, nemůžeme se soustředit na jízdu, vnímáme to jako omezení a ohrožení naší „intimní zóny“, našeho osobního prostoru. A máme v tom v podstatě pravdu. Japonské Subaru, proslavené zejména motory s uspořádáním válců proti sobě (tedy tzv. „boxer“) a symetrickým pohonem, přichází s opravdu komplexním řešením těchto nepříjemných situací. Pojďme se na něj společně podívat.
Komplexní systém jako cesta k úspěchu
Automobilka vymyslela a sestavila kompletní balík asistenčních systémů nazvaných „Subaru EyeSight“. Ty mají sloužit jako kontrola provozu a varování před vozidly za vámi. Kromě toho přidává další prvky, které mají zvýšit bezpečnost. To zahrnuje například kamery, lidary, ultrazvukové senzory a také systém Car2X pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly nebo biosenzory, které jsou schopny rozpoznávat srdeční frekvenci řidiče.
Díky využití těchto technologií je vozidlo schopno nejen vytvořit přesný obraz okolí, ale také monitorovat emocionální stav řidiče. Díky umělé inteligenci je schopno analyzovat, jak řidič reaguje na stresové situace, hlavně ale s touto analýzou dále pracovat, to je na celém systému asi nejzajímavější. K této analýze přispěje i kamera zaměřená na obličej řidiče, která běžně sleduje únavu. Databáze s nahrávkami reakcí by poté mohla být využita k předcházení nevhodným jízdním manévrům v době vypětí tím, že poskytne návrhy na správné reakce.
Varování, tip na další krok a práce s AI
Jednak by systém zvukově nebo vizuálně upozornil řidiče na to, že se za ním nachází vozidlo v nebezpečně malé vzdálenosti nebo že se k němu rychle blíží, což mu dá více času na rozhodnutí. Zároveň by však systém navrhl vhodné kroky. Například přeřazení do vedlejšího proudu, pokud je volný, zvýšení rychlosti, pokud jede řidič příliš pomalu, nebo by systém doporučil zastavit, samozřejmě jen tam, kde je to bezpečné, aby jej rychlejší vozidla předjela.
Také by mohlo být zavedeno upozornění řidiče na úseky, kde se často vyskytují výrazné rozdíly v rychlostech mezi jednotlivými pruhy. Kromě toho by vozidlo mohlo během jízdy poskytovat výzvy, které by pomáhaly řidiči včas přepnout do správného pruhu, adekvátně zrychlit a vyhnout se nadměrnému brzdění. V podstatě by systém mohl hrát roli výchovného průvodce pro řidiče a po jízdě by dokázal vyhodnotit, co řidič udělal správně a co ne. Byl by schopen identifikovat oblasti, ve kterých by se měl zlepšit.
Aplikace do všech vozidel? Možná cesta k větší bezpečnosti na silnicích
Subaru plánuje nasadit nový patent do modelu Croostrek a tvrdí, že i když implementace této technologické novinky vyžaduje komplexní koordinaci hardwaru a softwaru, tak pokud by byl takový dostupný ve všech vozidlech, mohlo by to zvýšit bezpečnost na silnicích. Co dodat? Vypadá to docela zajímavě. Pokud by AI dokázala pomáhat v těchto nepříjemných situacích, lze její aplikaci do automobilů jen uvítat. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!