Spalovací motory pomalu ale jistě vymírají. Hlavně ty dieselové. Automobilky vyvíjejí pořád víc hybridů a elektromobilů. Mazda ale zamíchala karty a přichází s novou technologii pro spalovací motory.
V minulosti už automobilky vyvíjely technologii HCCI, která funguje tak, že směs ve válci je zapalována tlakem, nikoliv svíčkami. Vyvíjely ji Mercedes i Nissan, do sériové produkce se ale nikdy nedostala. Technologie měla mnoho nedostatků, a proto ji Mazda pozměnila a přichází s technologií, kterou označuje SPCCI, neboli motor s kompresním zapalováním svíčkou.
Jak tenhle čtyřválcový motor funguje? Hlavní změnou proti motoru HCCI je fakt, že SPCCI využívá svíčku, avšak poněkud jinak, než ji využívají spalovací motory. Směs se zapálí v okolí svíčky a vznikne plamen. Ten se postupně zvětšuje, ale narůstá proti směru pístu a zároveň se zvyšuje tlak a teplota uvnitř válce. Když teplota dosáhne určité úrovně, směs chytne stejně, jako u HCCI. Důležitou roli tu hraje i kompresor. SkyActiv-X distribuuje směs takovým způsobem, aby bylo u svíčky více paliva a aby ho bylo možné zapálit, zbytek je ale zapálen kompresí. Vstřikování je pod obrovským tlakem, aby nevzniklo předčasné samovznícení paliva. Aby bylo řízení co nejpřesnější, využívá se ve válci snímač tlaku. Využití kompresoru je zde opačně, než u běžných motorů – kompresor v SkyActiv-X se stará o to, aby byla směs dostatečně chudá a aby se šetřilo palivo. Při studených teplotách ale tenhle motor funguje jako normální zážehový motor (u Mazdy SkyActiv-G). A proč? Protože směs se nemusí chytnout při studeném startu a s vysokým zatížením by mohlo dojít k předčasnému samovznícení.
Tahle technologie bude zpočátku pravděpodobně jenom u dvoulitrových čtyřválců s výkonem 190 koní a poprvé bychom ji mohli spatřit u nové Mazdy 3 v roce 2019. A co od této technologie můžeme očekávat? V první řade je to snížení spotřeby až o 30% v porovnání se současným SkyActiv-G, který je jedním z nejefektivnějších benzínových motorů na trhu. Další výhodou je rychlejší odezva na plyn a podstatně vyšší kroutící moment. Motor bude možné držet ve vyšších otáčkách bez toho, aby se nám výrazně zvyšovala spotřeba. S tímhle souvisejí samozřejmě i nižší emise. Pokud chcete vědět o této technologii víc, doporučujeme video a obrázky pod článkem.