Řidiči Audi mohou s koncovými světly komunikovat s ostatními účastníky silničního provozu

Světla jsou na autě nezbytně důležitá pro bezpečnost silničního provozu. Audi se však rozhodlo, že posune tuto komunikaci na ještě vyšší úroveň.

i Zdroj fotografie: Audi
                   

Základní funkcí zadních světel je, aby ostatní řidiči viděli auto jedoucí před sebou i za špatných světelných podmínek. A k nim přidružené blinkry zase signalizují odbočování, resp. změnu směru jízdy. U většiny automobilek se staly také nedílnou součástí designu a aerodynamiky. Jejich nevyužitého potenciálu si všimlo Audi, které chce, aby spolu mohli řidiči pomocí zadních světel lépe komunikovat.

Přizpůsobivá zadní světla v Audi Q5

Výrobce přišel s novinkou už před nedávnem, kdy osadil tzv. personalizovaná zadní světla do restylované Audi Q5. Ty využívají OLED technologie a skládají se ze tří bloků, z nichž je každý rozdělen do dalších šesti sekcí (celkem tedy tvoří každé zadní světlo 18 částí). To majiteli vozu umožňuje vytvoření vlastního „světelného podpisu“ a přizpůsobení rozsvěcování v jednotlivých situacích.

iZdroj fotografie: Audi
Audi Q5 poslední generace

Řidič si tak jednoduše přizpůsobí, kolik světelných bloků má zrovna signalizovat směr jízdy a v jaké intenzitě (vše v mezích zákonů). A stejně tak plní výstražnou funkci, pokud se auto jedoucí za Audi Q5 příliš přiblíží – v takovém případě se silně rozsvítí všechny segmenty zadních světel a upozorní řidiče za vámi, aby zpomalil. Tato funkce funguje automaticky díky senzorům, takže nebudete muset šlapat na brzdu ani rozsvítit výstražná světla.

Je to pouze začátek komunikace pomocí světel

Německá automobilka sklízí se svým záměrem poměrně úspěch. Někdo vnímá personalizované nastavování světel jako efektivnější komunikaci, jiným přijde i jako zlepšení designu. Audi nicméně slibuje, že v budoucnu bude každé ze zadních světel sestávat z více jak 60 segmentů, což nejen zpestří design, ale zároveň přibude řada dalších funkcí.

iZdroj fotografie: Audi
Audi Q5 zaparkovaná u domu

Půjde třeba o schopnost varování ostatních účastníků provozu před náhlou dopravní nehodou, zácpou nebo jinými problémy na silnici. Do designu světel budou navíc zavedeny flexibilní prvky, které budou vytvářet světelné efekty ve 3D. Vedoucí vývoje osvětlení v automobilce Audi zakončuje, že v budoucnu už světla nebudou jen prvkem designu a bezpečnosti.

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články