Kombinace starého, unaveného BMW, přehnaných ambicí, agresivního stylu jízdy a vysoké rychlosti může vést k opravdu prekérním situacím. Přesně jako v našem videu.
Kdo čtete moje články delší dobu, víte myslím docela dobře, jak velmi pozitivní vztah mám k (dnes již opravdu velmi historické) řadě E39 od BMW. Nejsem zdaleka jediný, kdo ji považuje za jeden z nejlepších modelů střední třídy, který kdy BMW vyrábělo, a v zachovalém stavu dokáže bez problémů sloužit i dnes. Žel v rukou hazardéra i výborně řešený podvozek nakonec rezignuje. A ukáže něco těžko představitelného. Pojďme se na to video každopádně podívat společně.
Rychle jdoucí kombinaci pravá-levá ustojí málokteré auto (a málokterý řidič)
Video začíná obyčejným, poklidným záběrem na jízdu po dvouproudové vozovce (rychlostní silnici, obchvatu nebo dálnici), kdy řidič ve vozidle s kamerou v zájmu plynulosti nakonec uhne doprava a pomalu předjede vlevo jedoucí BMW. Nic, co by stálo za jakékoli zaznamenání nebo dokonce vzrušení. Stačí však několik málo vteřin a vše je rázem jinak. Řidič (nebo snad řidička?) stále vlevo jedoucího BMW totiž z nepochopitelných důvodů „hodí myšku“ přímo před vozidlo s kamerou.
Respektive jen jakoby naznačí, že by se do pravého pruhu (jakkoli opravdu neomaleně a nebezpečně) chtěl zpátky zařadit. Vzápětí si to však z ještě nepochopitelnějších důvodů rozmyslí a strhne volant zpět doleva. Což je okamžik, kdy evidentně starý a unavený podvozek pětkového kdysi etalonu svou práci definitivně vzdá a auto se stane v podstatě neřiditelným, neb síly působící na rotaci kolem jeho svislé osy jsou větší, než dokáží kola a řízení ustát.
Kdyby bylo všechno v pořádku, možná by to „pětka E39“ dokázala ustát
Tohle je nicméně manévr, který by ona pětka ve finále nakonec mohla zvládnout. Jenže. Jenže to by musel být podvozek (a zejména tlumiče) opravdu v prvotřídní kondici, musela by být obutá na fungujících, kvalitních a správně nahuštěných pneumatikách a za volantem mít někoho, kdo dokáže dát opravdu bleskurychlé a přesné „kontra“ a je na jízdu a ovládání vozu natolik koncentrovaný, že i v (horším voze) neřešitelnou situaci nakonec s podvozkově excelentní E39 zvládne.
To je však velmi mnoho „kdyby“, podmínek a požadavků současně, z nichž drtivá většina v našem případě zkrátka nebyla přítomna. Respektive přítomen nebyl asi ani jeden. Naopak, co mohlo být špatně, špatně bylo a výsledek tomu také zcela odpovídá. BMW po rychlé kombinaci pravá/levá ztratí svůj původní směr, pneumatiky ztratí kontakt s vozovkou a je zaděláno na opravdu velký malér, neb auto se začne stáčet (v plné rychlosti) kolem svislé osy. S nulovou kontrolou ze strany toho, kdož v tu chvíli seděl za volantem.
Novější BMW naštěstí ve výrazně lepší kondici
Asi i pro něj to musely být velmi horké chvilky, nicméně způsobil si je zcela sám. A co hůře, způsobil je i všem, co jeli za ním. Především řidiči shodou okolností dalšího BMW, nyní naštěstí jednak citelně novějšího (podle všeho řady 4 kupé) a zřejmě i v dobré podvozkové kondici. Jen varovně blikající brzdová světla prozrazují, jak moc musel jeho řidič „jít na brzdu“, naštěstí u toho udržel auto v přímém směru a i účinek brzd byl fenomenální. Zřejmě nebohou starou pětku trochu postrčil, ale mohlo to dopadnout výrazně hůř.
Kus historie BMW totiž mohl neustát značné boční síly, které na něj poměrně dlouho dobu působily, a jít „přes střechu“. V tom okamžiku by všechno bylo ještě zcela jinak a začínalo by jít o život, zpomalení takového auta by bylo ještě výraznější a srážka s za ním jedoucími vozidly ještě více reálná. O možném riziku vznícení ani nemluvě. Nakonec to tedy dopadlo celkem dobře. Poučení? Je jasné: takovýto manévr opravdu, ale opravdu nikdy nezkoušejte. Mimochodem, co byste řekli řidiči z videa, kdybyste měli možnost s ním mluvit?