Velké části motoristů budou končit řidičské průkazy. Je nutné požádat o nové, ve skutečnosti ale žadatelé na úřad jít nemusí.
Řidičské průkazy mají svou platnost. Od data vydání je zákonem stanovená doba, po kterou tento doklad platí. Každý řidič tak musí sledovat platnost svého řidičského průkazu a včas si o nový zažádat. V minulosti proběhlo několik plošných výměn řidičských průkazů. Problém byl na konci lhůt, kdy na úřady mířilo enormní množství žadatelů. Jedna taková povinná výměna se zase blíží, naštěstí ne u nás.
Doklady mají omezenou platnost, řidičák je třeba vyměnit
Povinná výměna řidičských průkazů se dotkne velké části Poláků napříč celým státem. Kdo si průkaz nevymění, dostane zákaz řízení a vysokou pokutu. Stále více se mluví o skupině řidičů, kteří tím vším budou trpět nejvíce. Kdo by se měl připravit na výměnu dokumentů? Změny se dotknou lidí, kteří mají v peněžence oprávnění vydané naposledy 18. ledna 2013. Jejich majitelé se nějakou dobu nemuseli starat o zbytečné formality.
Jak se však ukazuje, brzy se to změní. Vláda oficiálně rozhodla o zavedení nového vzoru tohoto dokumentu, jehož platnost bude zkrácena na maximálně 15 let. Co z této změny vyplývá? To, že tito Poláci si budou muset doklady vyměnit. Kdy vstoupí nařízení v platnost? Žádost o nový řidičský průkaz bude možné podat nejdříve v roce 2028. Odhaduje se, že celý proces potrvá do roku 2033. Nedodržení nařízení je spojeno s vysokou pokutou, která může dosáhnout v přepočtu až 25 000 Kč.
U nás aktuálně tedy žádná plošná výměna nehrozí. Nicméně i tak si musí každý rok vyměňovat řidičák po uplynutí desetileté platnosti kolem půl až tři čtvrtě milionu lidí. Novinkou je možnost podání žádosti online. Přes Portál občana je možné díky pár kliknutím žádost podat během několika minut. Nový řidičák si pak řidiči vyzvednou na vybraném úřadě. Před závazným podáním žádosti je třeba potvrdit správnost předvyplněných údajů.
Fotka musí být aktuální, jinak se řidič cestě na úřad nevyhne
A také to, že aktuální podoba žadatele odpovídá zobrazené fotografii. Pokud by fotka neodpovídala skutečnosti, žadatel se cestě na úřad nevyhne. Bude nutné jako doposud osobně navštívit příslušný úřad, kde bude v rámci osobního podání žádosti pořízena fotografie nová. Dále už je proces relativně jednoduchý. Po potvrzení správnosti údajů bude žádost odeslána prostřednictvím datové schránky fyzické osoby na podatelnu zvoleného úřadu.
Na řidiči pak je rozhodnutí, jak bude o novém dokladu informován. Žadatel si může nastavit komunikační kanál, tedy SMS nebo e-mail. Přes ten dostane informaci o schválení či zamítnutí žádosti. Do 20 dnů přijde upozornění, že byl doklad vyroben a je připraven k vyzvednutí. Pro vyzvednutí se vyplatí rezervovat si, zejména v Praze, čas na úřadu. Jinak hrozí čekání v řádu několika hodin.