Automobilky proinvestovaly miliardy na elektromobilech, ale věc je jasná. Současná auta mohou beze změn tankovat ekologická paliva.
Téma, které jsme na AutoŽivě zmiňovali už několikrát. Teď je tady znovu a rozhodně ne naposledy. Jde o milník, který z nepochopitelného důvodu zůstal tak nějak nepovšimnutý. Respektive ti, kdo se snaží za každou cenu prosazovat elektromobily, z toho nemají radost. A zbytečně o nové možnosti nemluví. Pro automobilky to vlastně znamená, že vyhodily miliardy za vývoj elektrických aut z okna. Zbytečně.
Potvrzeno, stará auta mohou jezdit na syntetické palivo!
To, že společnost Stellantis oznámila důležitý posun ve využití e-fuel v existujících spalovacích vozech, není už žádná novinka. Jde o automobily prodané od roku 2014. To znamená, že většina aut, která jsou teď na silnicích, může bez úprav začít jezdit na syntetické palivo. Stellantis je jedním z předních světových výrobců automobilů a má ambiciózní plány na snížení emisí oxidu uhličitého.
S využitím e-fuelu by mohlo být až 28 milionů vozidel značky Stellantis vybaveno tímto alternativním palivem, což by mohlo snížit emise CO2 v Evropě o 400 milionů tun v letech 2025 až 2050. Toto je součástí dlouhodobého strategického plánu Dare Forward 2030, ve kterém si Stellantis klade za cíl snížit svou uhlíkovou stopu na polovinu do roku 2030 a dosáhnout čistých nulových emisí oxidu uhličitého do roku 2038.
Tato nová technologie umožní provozovatelům vozidel v Evropě pokračovat v používání jejich vozů a snižovat emise oxidu uhličitého z těchto vozidel o minimálně 70 % po celý jejich životní cyklus. Výzkum proběhl díky spolupráci se společností Aramco, jednou z předních světových energetických a chemických společností. Informace je tedy jasná, do aut, která teď vlastní miliony řidičů, lze tankovat nové, ekologické palivo.
Volba je mezi autem, které máte doma, a koupí elektromobilu
Je ale třeba ujasnit si pojmy, protože ne každý ví, co je e-fuel a jak funguje. E-fuel, někdy označovaný jako nízkoemisní e-palivo, je syntetický typ paliva, který se získává reakcí CO2 zachyceného z atmosféry nebo v průmyslovém zařízení s obnovitelným vodíkem. Toto palivo je navrženo tak, aby bylo kompatibilní s existujícími spalovacími motory ve vozech a je snadno dostupné jako náhradní palivo. Progres v oblasti e-fuelů má potenciál snížit emise oxidu uhličitého ze stávajících spalovacích vozidel.
Je to obzvláště důležité v době, kdy automobilový průmysl upřednostňuje elektrifikaci a snižování emisí. Spalovací vozidla by tak mohla zůstat konkurenceschopná a ekologičtější díky e-fuelu. Co bude následovat? Společnost Aramco pracuje na demonstračních závodech pro výrobu syntetického paliva, které by mohlo být použito jako náhrada za tradiční paliva v automobilech. Tato spolupráce umožní další vývoj a testování e-fuelu, což přispěje k jeho širšímu využití.
Tento pokrok v oblasti e-fuelů může poskytnout řešení pro provozovatele stávajících spalovacích vozidel, kteří chtějí snížit svou uhlíkovou stopu. Díky dalšímu výzkumu a vývoji může e-fuel hrát důležitou roli při snižování emisí oxidu uhličitého v automobilovém průmyslu. Ještě jednou, toto je zpráva o významném průlomu, který může mít pozitivní dopad na snižování emisí oxidu uhličitého ve spalovacích vozech v Evropě a na celém světě.