Omezení řidičáku podle věku nestačí, musí to být navíc podle velikosti auta. Těžké SUV mladý člověk řídit nesmí, mohl by způsobit nehody.
A zase ta Evropská unie. Jak ještě více otrávit život řidičům osobních aut? Ve jménu pokřivené rádoby snahy o snížení počtu dopravních nehod je ve vzduchu návrh na omezení skupiny B. Namísto 3,5 tuny se hovoří o možném novém standardu. Šlo by o hmotnost limitovanou na 1,8 tuny pro běžné řidičské oprávnění. Návrh, který by mohl vyžadovat nový řidičský průkaz B+, je momentálně předmětem diskuze a revize v evropském prostoru. Tak tedy o co že jde?
Velká SUV mohou řídit jen starší lidé?
Návrh vychází z faktu, že zhruba 40 % úmrtí na silnicích v EU je způsobeno nehodami, na kterých se podílí mladí řidiči nebo motocyklisté. Tato statistika má velký ekonomický dopad, s odhadovanými náklady na silniční nehody v EU ve výši zhruba 280 miliard eur ročně. Jak to souvisí s SUV? Nijak, příkladem může být tragická nehoda velkého SUV s řidičkou, které už dávno bylo přes 21 let. A přesto jela, jak neměla, a zabila malé dítě.
Nejde o věk motoristy. To už spíše o jeho postavu, výšku, výhled dopředu přes obrovskou kapotu. Studie z Institutu VIAS ETSC údajně zjistila, že těžší a výkonnější vozidla, jako jsou SUV a pickupy, jsou podstatně rizikovější pro cestující v menších vozidlech, chodce a cyklisty. Dává to smysl, při čelním nárazu německého SUV a italského mini-hatchbacku bychom raději seděli v Mercedesu GLS než ve Fiatu Panda.
Iniciativa pro nový návrh směřuje k limitu 1,8 tuny. Měla by zvýšit bezpečnost na silnicích a omezit rizika spojená s těžšími a většími automobily. Za návrh je zodpovědná francouzská poslankyně Evropského parlamentu Karima Delli. Koncept zahrnuje nový typ řidičského oprávnění označovaný jako B+. Podle tohoto návrhu by noví řidiči mohli žádat o oprávnění k řízení těžších vozidel až tehdy, když dosáhnou věku 21 let. A za sebou budou muset mít alespoň dva roky řidičské praxe.
Uděláte řidičák, ale za volant SUV můžete až po 2 letech
Zavedení nového řidičského oprávnění B+ by však neovlivnilo pravidla spojená s tažnými vozidly a přívěsy. Týkalo by se pouze hmotnosti samotného vozidla. Návrh Delli zahrnuje i další změny, jako jsou přísnější kontroly pro starší řidiče a nastavení maximální povolené rychlosti vozidel na 130 km/h v celé EU. Fanatismus, diletantství, hrůza. Naštěstí je schvalování nových legislativních návrhů v rámci EU komplexní a náročný proces.
Může trvat a procházet mnoha úpravami a změnami, může skončit v propadlišti dějin. Samotné zavedení těchto návrhů do praxe může být složité. Někdy i nemožné. Trvá nějaký čas, a to včetně dalších diskuzí, vyjednávání a revizí, než se jakákoli novinka stane součástí evropského práva a praxe na silnicích. V tomto případě se snad do práce legislativa vůbec nedostane.