Platit, platit a platit. Motoristé jsou opět zatížení povinností sáhnout hlouběji do peněženky. Neunikne skoro nikdo.
Pro jednoho už by to mohlo být téměř obtěžující. Motorista je a zjevně bude velmi ohroženým druhem, prvním na řadě, pokud jde o nutnost platit. Nestalo se snad nikdy, že by nějaké nařízení trvale ulevilo motoristům. Dočasně se o pár korun snížily ceny pohonných hmot. Ovšem s návratem daňové povinnosti se ceny paliva opět zvedly. Rostou jak u nás, tak u sousedů. Nemusíme chodit daleko.
Ceny pohonných hmot rostou a očekávat opak asi nelze
Tak například v Polsku, tam ceny paliva na čerpacích stanicích stále vyvolávají otazníky. Zejména proto, že mezi řidiči kolují informace o tom, že cena ropy na světových trzích klesá. A že mnoho dalších faktorů naznačuje, že by ceny pohonných hmot mohly být nižší. Hlavním faktorem ovlivňujícím ceny paliva je cena ropy na světovém trhu. Zatímco cena ropy v minulém roce zažila dramatický nárůst, letošní rok přináší určité zpomalení růstu cen.
Respektive klesala, podle některých tabulek je opět na vzestupu. Očekávání vývoje cen je tedy jaké? Zatímco ceny paliva v Polsku nejsou tak děsivé jako v minulém roce, dynamika růstu cen může stále znepokojovat řidiče. Je pravda, že letošní rok je z hlediska cen pohonných hmot klidnější. V současné době mohou řidiči očekávat, že cena paliva bude nadále stoupat, byť jen symbolicky. To znamená, že tankování bude stále dražší a řidiči budou muset sáhnout hlouběji do kapsy.
Navzdory možnému poklesu cen ropy zůstává cena paliva na polských čerpacích stanicích relativně vysoká. A jak je tomu aktuálně u nás? Stojí za to připomenout si, proč je cena za benzín a naftu u nás tak drahá. Je totiž zatížena dvěma daněmi. Nejenom to, platíme takříkajíc daň na druhou. Protože do výpočtu daně z přidané hodnoty vstupuje cena včetně spotřební daně. Děje se tedy to, že je placena daň z daně. Míra zdanění je regulována EU.
Minimálně deset korun v ceně za litr představuje spotřební daň
Spotřební daň je tedy stanovena a je to 12,84 Kč z jednoho litru benzínu a 9,95 Kč z litru nafty. K tomu se připočítají skutečné náklady na výrobu paliva, marže prodejce. A z toho se odvede DPH. Bez toho, že si namastí stát a prodejci kapsu, by cena paliva mohla být třeba poloviční. Ceny pohonných hmot se zvedají od konce letošního května. Cena benzínu přeskočila leckde hranici 40 Kč za litr.
Pražské čerpací stanice prodávají klidně i za cenu přes 41 Kč za litr. Takhle drahý byl benzín naposledy v listopadu loňského roku. Za částku začínající trojkou se dá kupovat v Jihočeském kraji. Podle analytiků a ekonomických odborníků došlo ke skokovému zdražení ceny ropy na světových trzích. Takže eventuální pokles není realitou. Navíc se má projevit zvýšení poptávky po pohonných hmotách, takže se dá očekávat další nárůst ceny benzínu i nafty. Jediní, koho se to netýká, jsou majitelé elektrických aut. Tam se cena za ujetý kilometr odvíjí od jiných parametrů.