Nemáte zelenou plaketu a jedete autem na dovolenou? V zahraničí nic neusmlouváte, pokuta je za stovky eur

Vlna bezemisních a nízkoemisních zón ve městech „zaplavuje“ Evropu a budeme se s nimi setkávat nejen při dovolených. V zájmu vlastní peněženky je dobré vědět, co a jak.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dovolená nebývá zrovna levná záležitost, takže každý neočekávaný výdaj je pro řidiče nepříjemným překvapením. Máme navíc plnou hlavu příjemných povinností, tak odišných od zbytku roku, že není divu, když někdo udělá chybu čistě proto, že na něco zapomněl. Což se ale v zahraničí může citelně prodražit. A týká se to i u Čechů oblíbených destinací, jakámi jsou Chorvatsko, Itálie a Španělsko. V jedné z těchto zemí došlo od ledna ke změně pravidel, nerespektování může vysát váš prázdninový rozpočet o stovky eur. Pojďme se na to společně podívat.

Různé zóny pro různé barvy plaket, pokuta od 200 eur

Při rozhodování o návštěvě Španělska s jeho bohatou přírodou a kulturou je důležité vzít v úvahu novou povinnost, která platí zejména pro majitele starších automobilů. Pokud nemáte na autě emisní plaketu, tedy speciální povinnou nálepku, můžete být pokutování za vjezd do některých oblastí. Pokuty za nepřítomnost této nálepky na naftová a benzínová auta dosahují v přepočtu více než 4000 korun. Chcete-li se vyhnout nepříjemnostem, je dobré vědět, kde je tato nálepka povinná a kolik stojí.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Důležité je, aby řidiči měli odpovídající nálepku pro své vozidlo, pokud se nacházejí v nových omezených zónách ZBE. Nedodržení těchto nových pravidel může být sankcionováno pokutou ve výši 200 eur. Řidičům, kteří si půjčují auta ve Španělsku, je doporučeno, aby si vybrali vozy vyrobené v roce 2007 nebo později s emisní normou Euro 3 a Euro 4 pro naftová vozidla. Vozidla s naftovým motorem registrovaná po lednu 2015 obdrží zelenou nálepku „C“.

Starší dieselové automobily mají smůlu

Starší benzínová auta a dodávky registrované po lednu 2001 budou mít žlutou nálepku „B“. Stejně tak i dieselová vozidla registrovaná po lednu 2006. Ta, která nesplňují podmínky pro získání nálepky, jsou klasifikována jako „A“ a jsou zakázána v aktuálních zónách omezeného provozu (ZBE) ve Španělsku. Jednoduše řečeno, vozidla s nálepkou „A“ nemohou být v současnosti ve Španělsko používána v omezených zónách ZBE. Pokud v nich budou přistižena, řidič dostane pokutu.

Dříve vládli trhu: 10 nejsilnějších dieselů všech dob. Brusel je nesnáší a my je milujeme, dokud je nezakážou

Automobily, které mají nálepku „B“, mohou vjet do oblíbených turistických měst ve Španělsku, jako je Madrid a Barcelona, jelikož tyto města spadají do zón s omezeným provozem LEZ. Vozidla s naftovým a benzínovým motorem registrovaná po roce 2006 mohou vjet do těchto měst, ale nemohou zde parkovat. Navíc Barcelona může zakázat vjezd všem automobilům do centra, pokud dojde k nadměrnému znečištění NO2.

Je lepší býti připraven, nežli překvapen

Vozidla registrovaná jinde, než ve Španělsku nejsou klasifikována podle kritérií ekoznačky Generálního ředitelství pro silniční provoz (DGT). S tím souvisí i povinnost jejich zápisu do Metropolitního rejstříku. V opačném případě nebudou moci zahraniční vozidla projet omezené zóny Barcelony. Nízkoemisní zóny v Seville, Valencii a Valladolidu se aktivují pouze při silném znečištění ovzduší.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zdá se vám to složité? Netřeba v tom hledat vědu. Určitě je ale dobré si zjistit, do jaké kategorie spadá vaše auto, pořídit si danou nálepku (více informací najdete například tady) a dávat si pozor, kam vjíždíte. Držíme palce a přejeme klidnou a šťastnou dovolenou!

Máte zkušenost s nízkoemisními zónami v zahraničí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články